Autoline – Mekanisert linefiske

Autoline er et mekaniseringssystem for linefiske utviklet av O. Mustad & Søn på Gjøvik i begynnelsen av 1970 årene. Autoline har vært unner kontinuerlig videreutvikling og var i 2009 tilgjenglig for små kystfartøyer, mellomstore og store havgående fartøyer som fisker med opp til ca 50.000 kroker pr døgn.Systemet har gitt navn til en egen gruppe fartøy "Autoliner" som betegner fartøy spesielt bygget for helårs fiske med Autoline. Fartøyene har ofte utstyr for å bearbeide og fryse fangsten ombord. Systemet omfatter alle operasjonene ved haling, bøting, lagring, egning og setting av fiskeline. Fisken fjernes fra kroken i krokrenseren. Linen passerer gjennom splittemaskinen hvor linen og krokene vaskes. Splittemaskinen fanger opp krokene og fører dem inn på et magasin med linen hengende unner. Krokene og linen er da tilgjenglig for manuelt ettersyn og reparasjon. Når magasinet er fult føres det ut til siden og erstattes med et tomt magasin. Når linen skal settes forbindes magasinene til egnemaskinen som skjærer agnet i passene stykker og setter det på kroken mens linen løper ut i sjøen. Settingen foregår vanligvis mens fartøyet seiler med full fart.Som agn benyttes sild, makrell, akkar eller annen fisk av passende størrelse. Kunstig agn blir også benyttet. Agnet legges i maskinen for hånd. Linebruket har gjennomgått vesentlige forbedringer siden Autoline ble tatt i bruk. Særlig har festet av forsynene til linen ved hjelp av en svivel forbedret fangstevnen og redusert vedlikeholdsarbeidet. Samtidig har nye kroktyper medvirket til å gjøre linene mer effektive.I forhold til tradisjonell linedrift gir mekanisert drift bedre arbeidsforhold for mannskapet og mer rasjonell drift. Mekanisert egning har vært et ønske hos fiskerene fra tidlig i 1960-årene. En rekke mekanismer for egning har vært prøvet. Først forskjellige former for egnetrakt hvor krokene ble trukket gjennom en beholder med oppskåret agn som krokene kunne spidde og dra med seg i sjøen. Metoden var for tilfeldig til å bli allment benyttet. Senere kom forskjellige former for styrt egning hvor agnet ble skåret og holdt i en posisjon hvor kroken kunne styres inn i agnet før dette ble dreiet rundt og festet på kroken. En slik maskin ble i midten av 1960-årene utviklet for Fiskeridirektoratet av Trio Maskinindustri i Stavanger og fra 1972 prøvd benyttet sammen med Mustads Autoline System. Maskinen tilfredsstilte imidlertid ikke kundenes krav og ble erstattet med Mustads egnemaskin i 1974. Mustads splittemaskin var basert på Konrad Harams arbeider med et komplett system for mekanisert linefiske. Selv om det bare ble hans splittemaskin som til slutt ble anvendt var samarbeidet med ham avgjørende i de tidligste fasene av arbeidet med Autoline.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.