Faktaboks

Akerselvens Maskinverksted

Nyland Nord, Nyland Maskinverksted

Offisielt navn
Akerselvens Maskinverksted
Organisasjonstype
AS
Forretningsadresse

Waldemar Thranesgate 77

Østre Aker Vei 162 (206)

Stiftet
1891
Nedlagt
1989
Inger Munchs bilde av Akerselvens Maskinverksted ca. 1930. Jordans børstefabrikk i bakgrunnen.
/Norsk Teknisk Museum NTM C 02500 / Oslo Museum OB.Z01042.

Akerselvens Maskinverksted var et mekanisk verksted, plateverksted, montasje- og maskinverksted i Oslo, etablert i 1891. Verkstedet lå ved vestbredden av Akerselva, rett nedenfor Sannerbrua i et bygg som senere ble revet. Bedriften flyttet til Kalbakken, og ble en del av Aker i 1971. Verkstedet ble nedlagt i 1989.

Historikk

Maskinverkstedet ble startet i 1891 av Emil Bakke (1850–1909). Han hadde ledet Christiania Maskinverksted etter at dette var blitt overtatt av Chr. Mohn i 1885. Verkstedet anbefalte «sit Mekaniske Værksted og støberier» og garanterte for «Solid, smukt og tidsmessigt Arbeide» i en annonse i 1893, og nevnte i en annen annonse båndsager, listehøvler og annet snekkeriutstyr som sitt spesiale, samt bygningsdeler av jern på bestilling.

Bakkes bror ing. Harald Bakke (1868–1953) kom inn i firmaet i 1894. Han var utdannet blant annet ved Christiania Tekniske Skole og mottatt statsstipend for praksis i Tyskland, Belgia og England. Da Emil døde i 1909, ble Harald Bakke disponent og eier.

Fabrikken og arbeidsstokken ble gradvis utvidet, og ble en av de større mekaniske bedriftene i Oslo frem mot 1940, med mellom 50 og 100 funksjonærer og arbeidere ansatt avhengig av ordretilgangen. Leveransene rettet seg i stor grad mot næringsmiddelindustrien, der særlig stål og aluminiumstanker, pasteuriseringsanlegg og utstyr til margarinindustrien ble spesialiteter for verkstedet.

Jern- og metallklubben ved bedriften markerte seg som en av de aktive fagforeningene i denne tiden, samtidig som eieren var engasjert i arbeidsgiverforeningen Mekaniske Verksteders Landsforening.

Generasjonsskifte

Akerselvens Maskinverksted oppover mot Sannerbrua, ca. 1955
/Oslo Museum .

Sønnene Even (f. 1913) og Knut (f. 1917) gikk inn i familiebedriften etter endt utdanning som henholdsvis sivilingeniør i 1937 og økonom i 1943. Etter Haralds død i 1953 trakk Even seg ut av bedriften og dro til Gjøvik, hvor han senere startet eget firma som blant annet spesialiserte seg på taubaner og senere ble utviklet til et offshore-teknologiselskap under navnet EAB Engineering.

Broren Knut Bakke overtok Akerselvens Maskinverksted og utviklet det videre, blant annet innen spesialmaskiner for blant annet bakerier og meierier, metallarbeider for bygg og anlegg, prosessutstyr som transportanlegg og betongblandere, og ombygging av anleggsmaskiner.

I 1957 ble det bygd et nytt og mer moderne og hensiktsmessig plateverksted i Østre Aker Vei (162, endret til 206) på Nedre Kalbakken i Groruddalen. Her ble alt samlet i 1970, og fabrikken ved Akerselva solgt. Den ble leid ut til ulike virksomheter før den ble revet i 2007 og erstattet med boliger.

En del av Aker Nyland

Året etter ble verkstedet en del av Aker-konsernet. I februar 1971 ble det meldt at samtlige aksjer var overtatt av Aker, og fra da av ble Akerselvens Maskinverksted omtalt i annonser som en avdeling av Nylands Verksted. Senere ble avdelingen kun omtalt som Nyland Nord. Denne manøveren var avgjørende i omstruktureringen av Aker og overgang fra skipsbygging til mer og mer offshore-relatert bygging. Det skulle også vise seg å bli spikeren i kisten for det tradisjonsrike verftet i Bjørvika – det opprinnelige Nylands: Med kapasiteten i Østre Aker Vei kunne platearbeid og motorservice flyttes fra havna til Groruddalen, og det resterende som trengte havnetilgang ble flyttet til det som da het Nyland Vest – best kjent som gamle Akers Mek. i Pipervika, før også dette ble lagt ned i 1982.

Omstruktureringen i Aker fortsatte, og Nyland Nord ble solgt i 1983 for å gjenoppstå med nye eiere som Nylands Maskinverksted A/S. Det nye selskapet hadde investorer blant annet fra shipping-industrien, som utgjorde hoveddelen av kundemassen. I tillegg kjøpte mange av de ansatte aksjer. Skiftet medførte en nedbemanning fra ca. 150 til 100 ansatte, og en spissing inn mot å levere reservedeler til handelsflåten globalt. Driften varte videre i fire år før det gikk konkurs i 1987. Skeie-gruppen kjøpte boet og garanterte videre drift av 50 arbeidsplasser, men i 1988 ble det meldt at disse skulle flyttes til Pusnes i Arendal. De siste arbeiderne mistet jobben i januar 1989, og med det forsvant også de siste arbeiderne fra den rene skipsbyggingsindustrien i Oslo.

Anlegget på Kalbakken ble solgt til en stålgrossist og har siden tjent som lager.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg