Bjørvika

Parti fra Bjørvika med middelalderparken.

Bjørvika. av Lars Mæhlum. CC BY SA 3.0

Bjørvika, norrønt Bæjarvik, 'Byvika', den nordøstlige del av Oslos havneområde. Den østlige delen kalles også Bispevika.

Bjørvika var opprinnelig en dypt innskåret bukt som innerst strakte seg opp imot nåværende Grønlandsleiret; nærmere Akershus festning var det en grunn bukt som gikk helt opp til den nåværende Bankplassen. Det var på isen i Bjørvika kong Inge falt i kamp med Håkon Herdebrei 1161, og her kjempet kong Sverre med bøndene i mars 1200. Trefningen mellom svenskene og unnsetningen fra Danmark i april 1716, da Karl 12 beleiret Akershus, fant også sted her. Ved arkeologiske utgravninger i Bjørvika 1994-99 ble det funnet fem skipsvrak fra middelalderen: det eldste fra 1300-tallet.

Hver vinter til 1860-årene ble Bjørvika nyttet som travbane. Innerste del av Bjørvika (det nåværende Jernbanetorget, Oslo Sentralstasjon m.m.) ble etter hvert fylt opp med avfall fra bordtomtene langs stranden; strandlinjen er dessuten påvirket av landhevningen. Fra slutten av 1800-tallet ble området utbygd med store havneanlegg, og fortsatt er det havneanlegg for godstrafikk og fergetrafikk på vestsiden. På østsiden ble de store havneanleggene på Sørenga nedlagt, og området er 2013 under ombygging til boliger.

Foruten Akerselva munnet tidligere også Tøyenbekken, Hovinbekken og Alna (Loelva) ut i Bjørvika; nå er alle lagt i rør. Nye hotell- og kontorbygninger ble på 2000-tallet reist mellom Oslo S og fjorden. Det første av husene i den såkalte Barcode-rekken sto ferdig 2008. Det nye operahuset sto ferdig i Bjørvika i 2008.

Bjørvika-prosjektet omfatter bl.a. ny E 18 mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen for å få et mer effektivt hovedveisystem og tilrettelegge for nærings-, kultur- og boligutvikling i Bjørvika. Bjørvikatunnelen, en 1100 m lang veitunnel mellom Festningstunnelen og Ekebergtunnelen (fra 2011 er fellesnavnet på tunnelene Operatunnelen), ble åpnet 2010. 675 m av tunnelen er en senketunnel under Bjørvika, Norges første i sitt slag. Prosjektet innebærer også bygging av nytt hovedveinett i Bispevika/Bjørvika. Trafikkmaskinen Bispelokket, som tidligere knyttet E 18 til Rv. 4, ble revet 2012.

Bjørvika-utbyggingen er et av Oslos største byggeprosjekter gjennom tidene. Det er ryddet opp i områder staten hadde båndlagt og forurenset, og det er planlagt gode trafikkløsninger. Men de store kostnadene forbundet med prosjektet fører til at tomtegrunnen blir så vidt dyr at det fører til en høy utnyttelse av tomtene, noe som betyr høyhus. Hvor mange, hvor høye og hvordan de skal plasseres er blitt diskutert, ikke bare i forhold til operaen, men i forhold til hele området. 

Per 2013 er det bl.a. vedtatt å bygge et nytt Deichmanske bibliotek nord for operahuset. Vest for biblioteket er det planlagt et vannspeil. Østover kommer en bred gate, Dronning Eufemias gate (omtrent der E 18 gikk før Bjørvikatunnelen), med blokker på begge sider. På nordsiden, øst for operaen, bygges Barcode-rekken, en rekke skiveformede høyhus med varierende grad av fantasifull utforming, lagt tett, side om side. Disse skjuler for en stor del utsikten til sjøen fra bebyggelsen nordover, noe som har ført til protester. På sørsiden kommer store bolig- og kontorblokker.

På utstikkeren øst for Akerselva, der tidligere Tomtekaia og Paulsenkaia var, rett øst for operaen, er det planlagt å bygge en rekke skiveblokker og et nytt Munch-museum, også dette sterkt omstridt, både grunnet høyden og utformingen. Bygget som er tegnet av den spanske arkitekten Juan Herreiros, er planlagt som en 14 etasjes skiveblokk med “knekk” øverst. Prosjektet ble etter lang politisk tautrekking endelig vedtatt 2013.

Den andre siden av Bispevika, Sørengautstikkeren, var 2013 under utbygging med boligblokker. Også på den innerste delen, kalt Kongsbakken, foran vannspeilet ved Middelalderparken, er det planlagt boligblokker.  Ved Middelalderparken er det også planlagt et nytt Kulturhistorisk museum.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.