objektorientert programmering

Objektorientert programmering, programmering som støtter seg på objekter fremfor prosedyrer.

Faktaboks

uttale:
objˈektorientert programmering

Målet for objektorientert programmering er å kunne bygge systemer av programvare som kan nyttes uavhengig av plattform, nettverk og programmeringsspråk, ved å samle objekter som utelukkende kommuniserer med hverandre via meldinger. Når et objekt først er laget, kan det brukes om igjen til en rekke programmer. Det betyr at man i stor utstrekning kan bygge nye programmer ved å sette sammen allerede definerte objekter. Fra slutten av 1990-årene har programvareleverandører samarbeidet om rammeverk og standarder for web-tjenester, som er objekter som kan utveksles av programmer over Internett, igjen uavhengig av maskinvare og programmeringsspråk.

Historikk

Det første objektorienterte programmeringsspråket var det norske Simula, opprinnelig laget for å simulere komplekse systemer. Deretter fulgte Xerox' Smalltalk og dagens C++. Kritikere av C++ peker på at språket ikke tvinger programmereren til å holde seg til objekter. Det gjør derimot de siste skuddene på stammen, som Java fra Sun og C# fra Microsoft.

Muligheten for programmer til å hente inn objekter fra internett har bidratt til utviklingen av objektorienterte skriptspråk, både nye språk som Python og Ruby, og eldre språk som har utviklet objektorienterte egenskaper, som Perl og PHP. Kombinasjonen av asynkron JavaScript og XML har blitt så anerkjent som teknikk for effektiv utvikling av web-programmer at den har fått betegnelsen Ajax.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg