Et moderne glassmaleri som forestiller St. Columba i Iona-klosteret

Kolumbamesse, 9. juni, er en minnedag for den irsk-skotske abbed og helgen Colum-cille, på latin kalt Columba. Han døde på denne dagen i 597.

Faktaboks

Uttale
kolˈumbamesse

Legendene om Columba

Det såkalte Monymusk relikvarium fra 700-tallet, som man tidligere antok inneholdt St. Columbas relikvier, og som ble brukt som beskyttelse i krig.

Det fortelles at Columba var født i Irland, hvor han studerte under Irlands mest fremtredende kirkeledere og grunnla noen klostre. I 565 satte han sammen med 12 følgesvenner kursen for Iona, en øy utenfor den skotske kysten, som var stilt til hans disposisjon av en irsk hersker. Abbediet Iona fikk en dominerende religiøs og politisk posisjon i regionen som varte i flere hundre år. Columba beholdt også et slags overherredømme over sine klostre i Irland.

Columba døde i 597; minnet om ham stod sterkt i det skotsk-irske miljøet. Tre latinske dikt, som skal være skrevet av ham, har overlevd til våre dager. Et berømt psalter i Det irske akademi er bokstavelig talt ført i pennen av Columba. Vår hovedkilde til Columbas liv og virke er hans vita, som ble forfattet av Adamnan omtrent hundre år etter hans død.

Adamnan skrev blant annet ned en legende som knyttet Columba til laksen. Columba ba noen fiskere kaste sitt garn i elven. Da skulle de med en gang fange en stor fisk som Herren hadde eslet for ham. De gjorde som han sa, og de fanget en laks av «forbløffende» størrelse i garnet.

Da klosteret Iona ble ble herjet av vikinger fire ganger, ble Columbas relikvier ført til Dunkelt i Skottland i 849. Columba regnes som en av Irlands tolv apostler.

Columba-kult i Norge

Kolumbamesse, slik dagen er markert på norske primstaver
Kolumbamesse, slik dagen er markert på norske primstaver
Av .

I Bergen var Jonskirken, som ble reist på 1100-tallet, dedisert til St. Columba. Kanskje var også Dolm kirke på Hitra viet til den samme helgenen, men her er kildene mer usikre.

Kolumbamesse hadde ikke en høy liturgisk feiringsgrad i den norske kirken. På landsbasis er heller ikke dagen avmerket på mer enn cirka 14 prosent av de bevarte primstaver. Relativt sett finner vi flest markeringer på primstaver fra Bjørgvin bispedømme. Symbolet er nesten uten unntak en laks. Valget av symbol hadde nok en sammenheng både med den nevnte legenden og det faktum at laksen begynte å gå opp i elvene på denne tiden. Columba ble i Norge kjent som «Kolbjørn med laksen». At denne betegnelsen er gammel, viser Christen Jenssøns primstavtegning og kommentar fra 1646: «Dernest...kommer Culburus met Laxen / som da begynder at rinde». Noen steder regnet man med at Kolumbamesse innledet sommeren.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Dybdahl, Audun (2011). Primstaven i lys av helgenkulten. Trondheim: Tapir forlag.
  • Farmer, David (1997). The Oxford Dictionary of Saints. Oxford – New York.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg