Fremmedspråk, i videregående opplæring, er strukturert i tre hovedområder. Læreplanen inneholder kompetansemål for hvert av dem.

Læreplanen er delt i to deler:

• Nivå I (som tilbys både i grunnskolen og videregående opplæring)

• Nivå II (som bygger på nivå I og tilbys bare i videregående opplæring)

Fremmedspråk nivå I har de samme kompetansemål etter 10. årstrinn i grunnskolen og etter vg2 i videregående opplæring.

Fremmedspråk nivå II har kompetansemål etter vg2/vg3 i videregående opplæring.

Hovedområdet språklæring omfatter innsikt i egen språklæring og språkbruk. Å utvikle evnen til å bruke hensiktsmessige læringsstrategier, som å definere egne læringsbehov, ­formulere mål, velge arbeidsmåter, bruke hjelpemidler og vurdere arbeidsprosess og mål­oppnåelse individuelt og i samarbeid med andre, vil kunne øke læringsutbyttet i faget.

Hovedområdet kommunikasjon dreier seg om formidling av mening gjennom fremmed­språket. Det omfatter lytting, lesing, skriving, muntlig produksjon og spontan samhandling knyttet til ulike kommunikasjonssituasjoner, medier, sjangere og språkfunksjoner. Det omfatter også språklig repertoar – ordforråd, setningsbygning og tekstsammenheng – og spesifikke språklige ferdigheter som er nødvendig for å mestre ulike kommunikasjonssituasjoner. Nye medier og bruk av språket på tvers av fag og emner inngår også i dette hovedområdet.

Hovedområdet språk, kultur og samfunn dreier seg om kulturforståelse i vid forstand. Det dekker sentrale emner knyttet til ulike sider ved målspråklandenes samfunnsliv og kultur.  Arbeid med ulike typer tekster og møte med kulturelle uttrykksformer fra målspråklandet kan utvikle interesse, forståelse og toleranse og fremme innsikt i ens egne livsvilkår og identitet.  Det kan også bidra til leseglede, opplevelse og personlig utvikling.

Læreplanen for fremmedspråk gjelder ikke engelsk.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.