Veiskilt
Fareskilt som varsler fartshump.
Av /Lovdata.
Lisens: CC BY SA 4.0
Fartshump

Fartshump laget av betongelementer og asfalt.

Fartshump
Lisens: CC BY SA 3.0

Fartshump er en forhøyning (hump) i veibanen som er laget for å få kjøretøy til å senke farten.

Bruk av fartshumper er av myndighetene ment å motivere sjåførene til å senke farten når de kjører inn i et område der det er spesielt ønskelig at kjøretøyene holder lav fart. Det gjelder i særlig grad når veien går gjennom boligfelt og forbi skoler og institusjoner der barn og andre utsatte grupper ferdes. Fartshumper brukes i hovedsak på veier der fartsgrensen er satt til 30 eller 40 km/time.

Hvis fartshumpen passeres med for stor fart vil kjøretøyet være tilbøyelig til å «hoppe» i møtet med fartshumpens start og avslutning, noe som oppleves å være ubehagelig, og i mer ekstreme tilfeller ødelegge kjøretøyets understell.

De fleste fartshumpene lages av ferdigstøpte betongelementer som felles ned i veibanen. Noen blir også laget av asfalt, gummi, metall eller resirkulert plast. Maksimal høyde ligger typisk mellom 8 og 10 centimeter. Travers lengde kan strekke seg fra rundt 30 centimeter til 3 meter. Fartshumpene legges normalt i hele veibanens bredde. I noen tilfeller blir fartshumper kun lagt i midten av hvert kjørefelt med en bredde som ikke er større enn at kjøretøy med stor hjulavstand, for eksempel busser, kan passere utenfor humpen og dermed skåne passasjerene for unødvendig risting.

Dynamiske fartshumper

Actibump

Actibump, en dynamisk fartsdump med nedsenkbar plattform.

Av .
Lisens: CC BY SA 4.0

Noen land har tatt i bruk såkalte dynamiske fartshumper, som kun utløses hvis farten til kjøretøyet er for stor. Kjøretøyer som holder fartsgrensen, kan da passere fartshumpen uten av det merkes. En annen variant er fartshumper som gir etter når de passeres av tunge kjøretøyer slik at det bare er de lette kjøretøyene som møter en merkbar fartshump.

I Sverige er det utviklet en variant av dynamisk fartsdemper som går under navnet actibump, og som egentlig er en form for fartsdump. Den består av en en plattform i veibanen som senkes noen få centimeter når en radar registrerer at innkommende kjøretøy har for stor fart. Norge har også forsøksvis tatt denne fartsdemperen i bruk.

Erfaringer

Selv om fartshumper er et effektivt tiltak for å holde farten nede, er de også omstridte, da de kan bidra til å øke trafikkstøyen ved at noen sjåfører er tilbøyelig til å akselerere farten mellom humpene. De kan også ramme utrykningskjøretøyer som har en legitim grunn til å kjøre fort. Dårlig utformede humper kan dessuten skade kjøretøyet og hvis kjøretøyet har liten bakkeklaring, som er tilfelle for noen sportsbiler, kan de også få problemer.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg