Beat-musikk, avledet av det engelske ordet beatThe Beatles påvirket en hel ungdomsgenerasjons smak innen musikk, moter, holdninger og hårfrisyrer. De var trendsettere på 60-tallet og førte an i rockens utvikling fra beatmusikk til folkrock og psykedelia.

Rocken var havnet i et vakuum rundt 1961. Både Buddy Holly og Eddie Cochran var døde, Little Richard var blitt prest, Chuck Berry og Jerry Lee Lewis var skandalisert, Elvis Presley spilte stort sett i b-filmer, og hitlistene var preget av snill og glatt pop ved "striglete" artister som Cliff Richard, Bobby Vee, Connie Francis og Pat Boone. Samtidig oppsto det en musikkform i Liverpool som etter hvert ble kalt merseybeat. Felles for mange av bandene var at de hørte på amerikanske rhythm & blues- og soulsingler før disse var kjent for folk flest i Storbritannia, samt pop, skiffle (popularisert av Lonnie Donegan i 1956) og rockabilly. Musikken var høyenergisk, ble framført i et høyt tempo og hadde ofte vokalharmonier. Besetningen var nesten uten unntak to gitarer, bass og trommer. Mest populære var The Beatles, og etter at de fikk platekontrakt i 1962, gikk det slag i slag.

Det store gjennombruddet i 1963 med She Loves You fikk titusener av ungdommer til å danne deres egne beatgrupper. I kjølvannet av beatlemania (pressens navn på hysteriet som Beatles skapte) fikk andre engelske band stor suksess, f.eks. The Hollies, The Searchers, Gerry & The Pacemakers, Herman's Hermits og Dave Clark Five. Dette gjaldt fra 1964 også i USA, der The Beatles' gjennombrudd med I Want To Hold Your Hand førte til amerikansk sukess også for de ovennevnte beatbandene. Beatmusikkens storhetstid var utvilsomt 1964-65, da musikkformen dominerte hitlistene verden over. The Beatles' største konkurrenter var The Rolling Stones, som hadde en mørkere image, lengre hår og frekkere tekster. De var mer inspirert av blues, soul og rhythm & blues enn The Beatles, og i kjølvannet av deres store suksess fulgte lignende britiske band som The Animals og The Pretty ThingsThe Kinks og The Who var både inspirert av beatmusikken og rhythm & blues, og skapte en hardtslående form for poprock som influerte garasjerocken. De største norske beatgruppene var The PussycatsThe Beatniks og The Vanguards, men ingen av disse slo gjennom utenlands.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

17. mars 2014 skrev Tor Ragnar Roaldsen

får ikkje tak i begrunnelse for mine betraktninger ang. beatmusikk

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.