På et vis er sionismen en eldgammel tankeretning, i den forstand at det alltid har eksistert jøder som har ønsket å gjenopprette en jødisk stat i Palestina. Det gir imidlertid liten mening å snakke om antisionisme før sionismen oppsto som en moderne politisk ideologi, med mål om å opprette en jødisk stat, på slutten av 1800-tallet.
Som en politisk posisjon av noen betydning kan man trolig identifisere den moderne antisionismens opprinnelse i debatter i det russiske tsar-riket på begynnelsen av nittenhundretallet. Dette riket var hjemland for en majoritet av Europas jøder, og det var herfra flesteparten av de tidlige jødiske innvandrerne til Palestina kom.
På grunn av det store antallet jøder i det russiske riket, samt deres stilling som en spesielt undertrykket og diskriminert gruppe, sluttet mange jøder opp om radikale politiske strømninger. Det ble viktig for de radikale gruppene å overbevise jøder om å slutte opp om den russiske revolusjonen heller enn om den jødiske nasjonalismen, sionismen.
Blant jøder i det russiske imperiet hadde det jødiske revolusjonære partiet Bund (Algemeyner Yidisher Arbeter Bund) stor oppslutning. Bund gikk inn for jødisk kulturell autonomi. Det vil si at de var motstandere av sionismen og ideen om å opprette en jødisk stat. Men de var også motstandere av total jødisk assimilasjon inn i majoritetssamfunnet. I det meste av perioden fra det ble dannet i 1897 til den russiske revolusjonen i 1917 inngikk Bund som en fraksjon i det russiske sosialdemokratiske partiet. De viktigste fraksjonene i dette partiet var mensjevikene og Vladimir Lenins bolsjeviker.
I en viss grad var debattene for og mot sionisme en debatt blant jøder. Mange jøder var verken sionister eller bundister, men inngikk i de andre fraksjonene i det sosialdemokratiske partiet, eller i andre radikale partier. Altså var mange av dem tilhengere av jødisk assimilasjon.
Lenins antisionisme ble imidlertid den versjonen som skulle få størst innflytelse. Lenin var en sterk motstander av antisemittismen, som han anså som en strategi for å splitte og villede arbeiderklassen i dens kamp for revolusjonen. En viktig del av Lenins antisionisme var at han hevdet idéen om en jødisk nasjon i seg selv var et produkt av antisemittismen. På tross av at Bund eksplisitt kritiserte sionismen, kritiserte Lenin deres begrep om kulturell autonomi, som han beskrev som en form for sionisme. Enhver tilslutning til noen form for jødisk identitet kunne dermed kritiseres som sionisme. Dette skulle bli en antisionistisk gjenganger, både i og utenfor Sovjetunionen
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.