Vadsø lufthavn, Kiby, sivil, regional lufthavnkortbanenettet. Lufthavnen ligger i Vadsø kommune, Finnmark, rundt 4 km øst for Vadsø sentrum. Lufthavnen ble åpnet i 1974.

Det første ruteflyet ankom Vadsø i 1938, lenge før flyplassen ble påtenkt eller planlagt. Widerøe åpnet rute med sjøfly mellom Kirkenes og Tromsø, og hadde mellomlanding i Vadsø og Hammerfest. Ruten ble operert i juli og august i årene 1938–1939. Det var ingen egen sjøflyhavn i Vadsø, så passasjerene ble tendret ut til flyet med båt.

Etter andre verdenskrig ble ruten tatt opp igjen, med Det Norske Luftfartselskap (DNL) som operatør. Fra 1954 var Widerøe tilbake i ruten. Det lokale selskapet Varangfly (senere Norving) opererte i 1962–1963 sjøflyrute mellom Vadsø, Båtsfjord og Kirkenes.

Varangfly foreslo i 1964 at det burde bygges ut flere flyplasser i Finnmark for å ivareta ambulansetrafikken og linjetaxiflyvningene på en bedre måte. Veiforbindelsen var dårlig, en busstur fra Kirkenes til Vadsø tok omkring sju timer, og sjøfly var mer væravhengig enn landfly.

Et fylkeskommunalt utvalg la i 1966 fram en plan for utbygging av seks flyplasser, hvorav en i Vadsø. Samtidig jobbet Samferdselsdepartementet med en plan for utbygging av kortbaneflyplasser over hele landet.

Luftfartsverket så på to mulige lokaliseringer i Vadsø: Fossemyrene og Kiby. De valgte til slutt å etablere lufthavnen i Kiby, litt øst for sentrum av Vadsø. Stortinget vedtok bygging av flyplassen i 1972, som en del av fjerde fase i utbyggingen av kortbanenettet.

1. august 1974 åpnet lufthavnen i Kiby, med Widerøe som operatør. De hadde vunnet konsesjonen på rutedriften i konkurranse med Norving. Norving opererte i en periode på kommersielle vilkår en rute mellom Kirkenes, Båtsfjord og Vadsø.

Vadsø kommune sto som eier av lufthavnen, og det gjorde de fram til 1. januar 1997, da Staten ved Luftfartsverket (senere Avinor) overtok driften.

Trafikken til og fra Vadsø har alltid vært høy, siden byen er fylkeshovedstad i Finnmark. Det har flere ganger vært diskutert utbygging av lufthavnen. Luftfartsverket la i 1999 fram en plan for utvidelse av rullebanen til 1200 meter, uten at dette ble videre fulgt opp. Det har også vært diskutert og prosjektert flytting av lufthavnen, og en eventuell samlokalisering mellom Vardø og Vadsø, der begge eksisterende lufthavner kunne nedlegges. Foreløpig er ikke noen av planene satt i verk.

I 1971 ble Vadsø flyklubb stiftet. Uten rullebane var det vanskelig å operere klubbens fly på hjemmebane, og klubben benyttet derfor en flystripe i Karlebotn den første tiden. På vinteren flyttet de til Navarsvannet, og fra 1972 benyttet de flystripen i Golnes, ca. 8 km øst for Vadsø. Denne flystripen ble også benyttet at Norving i forbindelse med ambulanseflyging fra 1972 og fram til den nye lufthavnen i Kiby ble åpnet 1974.

  • 4. januar 1984 – Cessna 172 fra Vadsø flyklubb styrter i havet etter avgang, på vei mot Kirkenes. Flyet og de tre personene ombord ble aldri funnet.
  • 6. januar 2003 – Dash 8 tilhørende Widerøe kjørte utenfor rullebanen. Flyet landet langt inne på rullebanen, og pilotene mistet retningskontrollen under oppbremsing, som følge av stedvis glatt rullebane. Ingen alvorlige personskader.
  • Passasjerer (inkludert transitt) 2017: 103 678
  • ICAO: ENVD
  • IATA: VDS
  • Betjening: AFIS
  • Rullebane (TODA): 1050/1050 meter

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.