Cessna 172 Skyhawk, amerikansk fireseters lett fly, med over 43 000 fly bygget den mest produserte flytypen i verden.

Cessna 172N Skyhawk.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Cessna 172, som var en videreutvikling av Cessna 170, fløy første gang i november 1955, og har siden blitt produsert i stadig oppgraderte og videreutviklede varianter. Navnet Skyhawk ble introdusert med varianten 172B i 1960. Cessna 172 ble og produsert på lisens i Frankrike av Reims Aviation. Produksjonen ble stanset i 1985, men ble gjenopptatt i 1996 og Cessna 172 Skyhawk produseres fremdeles.

Frem til 1967 var de fleste variantene utstyrt med en Continental O-300 sekssylindret boksermotor med en ytelse på 145 hk, fra 1968 ble de fleste variantene fra og med Cessna 172I utstyrt med en kraftigere Lycoming O-320 firesylindret boksermotor (160 hk). Etter gjenopptagelsen av produksjonen i 1994 har Cessna 172 Skyhawk normalt blitt levert med en Lycoming IO-360 firesylindret boksermotor med en ytelse på 160 til 180 hk. Vingespenn 10,92 m, lengde 8,21 m, maksimal startvekt 1043 kg, topphastighet 232 km/t (172N).

Varianter av Cessna 172 inkluderer Cessna 175 Skylark, som var utstyrt med en kraftigere motor, og den militære varianten T-41 Mescalero som ble produsert mellom 1964 og 1978.

 

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.