Cessna 172 Skyhawk, amerikansk fireseters lett fly, med over 43 000 fly bygget den mest produserte flytypen i verden.

Cessna 172N Skyhawk.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet. Begrenset gjenbruk

Cessna 172, som var en videreutvikling av Cessna 170, fløy første gang i november 1955, og har siden blitt produsert i stadig oppgraderte og videreutviklede varianter. Navnet Skyhawk ble introdusert med varianten 172B i 1960. Cessna 172 ble og produsert på lisens i Frankrike av Reims Aviation. Produksjonen ble stanset i 1985, men ble gjenopptatt i 1996 og Cessna 172 Skyhawk produseres fremdeles.

Frem til 1967 var de fleste variantene utstyrt med en Continental O-300 sekssylindret boksermotor med en ytelse på 145 hk, fra 1968 ble de fleste variantene fra og med Cessna 172I utstyrt med en kraftigere Lycoming O-320 firesylindret boksermotor (160 hk). Etter gjenopptagelsen av produksjonen i 1994 har Cessna 172 Skyhawk normalt blitt levert med en Lycoming IO-360 firesylindret boksermotor med en ytelse på 160 til 180 hk. Vingespenn 10,92 m, lengde 8,21 m, maksimal startvekt 1043 kg, topphastighet 232 km/t (172N).

Varianter av Cessna 172 inkluderer Cessna 175 Skylark, som var utstyrt med en kraftigere motor, og den militære varianten T-41 Mescalero som ble produsert mellom 1964 og 1978.

 

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.