Faktaboks

Terje Marthinusen
Født
3. juni 1944, Hadsel, Nordland, Norge
Død
9. september 2023, Torrevieja, Valencia, Spania
Terje Marthinusen.
Terje Marthinusen.
Av .

Terje Marthinusen var en innflytelsesrik norsk reklamefotograf. Gjennom sitt mangeårige engasjement og sine arbeider har han preget og utviklet reklamefotografiet og inspirert reklamefotografer over hele Norge.

Bakgrunn

Marthinusen ble født på Hadsel i Vesterålen, men kom til Oslo som femåring og vokste opp i GråbeingårdeneTøyen. Han reiste tidlig til sjøs og var ute i flere år, med formål å se mest mulig av verden. Tilbake i Oslo kjørte han lastebil og fraktet fyllmasse i forbindelse med anleggelsen av T-banen. Etter et par år som barkeeper i København begynte han i Teamfilm i 1971. Her skaffet han seg erfaring fra mange områder innen filmproduksjon, blant annet med reklamefilmer og spillefilmer som Olsenbanden tar gull, Kjære, lille Norge og Jentespranget. Han hadde ingen formell fotografisk utdannelse, men lærte seg faget ved selvstudier og prøving og feiling. Marthinusen tok videregående utdannelse først som voksen.

Karriere

Produktbilde, tatt i vanntank.
Produktbilde, tatt i vanntank.
Av .
Bilde fra boka «Norsk laks på alle bord».
Bilde fra boka «Norsk laks på alle bord».
Av .

Marthinusen begynte sin profesjonelle karriere som assistent for reklamefotograf Finn Rolsdorph i 1975, og ble utlånt herfra til en rekke andre fotografer. Slik skaffet han seg innsikt i mange ulike fotografers arbeid. Han hadde stor forståelse for lyssetting, var interessert, undersøkende og detaljorientert og gjorde kontinuerlig notater.

Han startet for seg selv som frilanser i 1976 med motefotografering som spesialitet, og fikk oppdrag fra ukeblader, magasiner og annonsører. Etter hvert ga reklamebyråene ham utfordrende oppdrag med produktfotografering. Han skulle utvikle denne sjangeren i sin egen retning, blant annet med en teknikk for å fotografere produkter under vann. Han ga seg sjelden før han var helt fornøyd med resultatet, og bidro gjerne til å videreutvikle de ulike ideene reklamebyråene kom med.

Han var representert på Nikons internasjonale vandreutstilling på 1970-tallet. Marthinusen hadde også et kunstnerisk talent. Dette kom til uttrykk i egenutvikling av bakgrunner, som ofte var selvstendige og uttrykksfulle kunstverk. I 1987 kom han med kokeboken Norsk laks på alle bord, laget sammen med Willy Wyssenbach, daværende kjøkkensjef på Hotel Continental i Oslo. Boken fikk hederlig omtale i en rekke land og ble oversatt til flere språk.

Marthinusen var en av de første fotografene i Norge som begynte å fotografere digitalt, han tok den nye teknologien i bruk i 1996, i en tid det fantes lite informasjon om temaet. Igjen kom hans nysgjerrighet og vilje til å lære ved å feile til sin rett, og etter hvert utviklet han opplæringsmateriell i fargestyring for lærlinger og for bransjekolleger. Han var styremedlem i Norske Reklamefotografer i en rekke år og representant for Norges fotografforbund i NHO Håndverk og styremedlem i Opplæringskontoret for fotografer. Han er også premiert en rekke ganger i reklamebransjens konkurranse Gullblyanten.

Terje Marthinusen arbeidet ut fra en indre vilje framfor å la seg påvirke av andre fotografer, men mange har blitt inspirert av ham og forsøkt å kopiere ham. Marthinusen pensjonerte seg i 2014.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg