Sven Ivar Dysthe

Planet. Tidligere produsert av Møre Lenestolfabrikk, nå Fora Form. I produksjon fra 1964.

Blomqvist Nettauksjon. Gjengitt med tillatelse

Sven Ivar Dysthe er en norsk møbel- og industridesigner. Han har markert seg som en av landets lendende møbelformgivere. Gjennombruddet kom med møbelserien 1001 fra 1960. Stablestolen Laminette (1967) er en kommersiell suksess som dannet vei for en rekke stoler i lamineringsteknikk. Flere av Dysthes modeller er fortsatt i produksjon, deriblant stolen Popcorn fra Fora Form og vegglampen Butterfly fra Northern Lighting.  

Utdanning

Sven Ivar Dysthe gikk i lære hos møbelsnekker Edvard Eriksen i Trondheim i perioden fra 1947 til 1950. Svennestykket, en herrekommode i mahogni, utførte han derimot hos snekkermester Reidar Hansen på Skui i 1951. 

Arne Remlov, interiørarkitekt og redaktør av tidsskriftet Bonytt, overtalte Sven Ivar Dysthe til å søke opptak på Royal College of Art i London. I 1952 begynte Dysthe på skolens nyopprettede linje for industridesign. Der hadde daglig leder, møbelformgiveren David Pye, en viktig rolle for hans videre utvikling. Dysthe ble snart lagt merke til som et usedvanlig begavet emne. Det resulterte i at han fikk i oppdrag å lage et skrin til skolens gave til dronning Elisabeth 2s kroning (1953).

Danmark og høstutstillingen

Etter eksamen i 1954 fikk Sven Ivar Dysthe plass på tegnekontoret til de danske arkitektene og møbeldesignerne Peter Hvidt og Orla Mølgaard Nielsen i København. I Danmark fikk han nærgående kjennskap til og forståelse for dansk møbelkunst, og lot seg inspirere. 

Året etterpå flyttet han til Oslo og arbeidet en kort tid for møbelhandler Einar Mortensen. For Mortensen innredet Dysthe utstillingsinteriøret ”Form og hjem” på Foreningen Brukskunsts høstutstilling i Kunstnernes Hus.

I perioden 1956-57 var Dysthe ansatt som møbeltegner hos møbelprodusenten Hiorth og Østlyngen. På oppdrag fra bedriften deltok han igjen på høstutstillingen, denne gang sammen med interiørarkitekt Trinelise Dysthe (født Hauan, 1933). Utstillingen vakte stor interesse både hos presse og publikum. Særlig verdt å merke seg var hans utstilte spisestuestol i svartlakkert stålrør med treholker, et buet, hornformet ryggstykke i tre og et lett, nærmest svevende sete. Stolen, som dessverre stoppet ved prototypestadiet, peker fram imot Dysthes senere industritilpassede modeller. 

Dokka Møbler og 1001 AF

Etter et kort mellomspill hos arkitekt Reidar Lund (1957-58) etablerte Sven Ivar Dysthe i 1958 tegnekontor sammen med Trinelise Dysthe. Det samme året deltok han i Askim Gummivarefabrikks møbelkonkurranse og vant to førstepremier for en sovesofa og en armlenestol. Konkurransen førte snart til samarbeidet mellom Dysthe og produsenten Dokka Møbler.

For Dokka tegnet Dysthe armlenestolen 1001 AF som ble utstilt på møbelmessen i Köln og Triennalen i Milano i 1960. Stolen er å regne som et av hovedverkene i norsk 1900-talls designhistorie, og fikk utmerkelsen American Institute of Decorations International Citation Award i 1961. 1001 AF kjennetegnes av det distinkte formspråket som er tuftet på stolens logiske og geometriske konstruksjon. Vertikaler og horisonttaler danner de bærende elementene og setets svungne kurvatur det bårne. De kommende årene videreutviklet han tematikken i møbelseriene 3001, 4001 og 5001. Møblene i disse seriene var beregnet som kontor- og konferansemøbler med mer stopping enn den opprinnelige 1001.

Samarbeid med Møre Lenestolfabrikk (Fora Form)

I 1963 utlyste De Forenede Ullvarefabrikker (D.F.U.) en møbelkonkurranse om stoppede møbler beregnet for å trekkes med tekstiler i ull. Dysthe vant konkurransen med den lave lenestolen Laminat i laminert tre med løse puter. Møre Lenestolfabrikk (nå Fora Form) produserte stolen. Dysthe utviklet modellen til et mindre møbelprogram som omfattet en høyrygget lenestol, bord, sofa og krakk. På den internasjonale Biennalen i Ljubljana i 1964 fikk han gullmedalje for Laminat, og året etterpå ble den tildelt Merket for god design.

På Scandinavian Furniture Fair i København lanserte Møre Lenestolfabrikk i 1967 Dysthes stabelstol Laminette. Mottakelsen var blandet, men den danske møbelarkitekten Hans J. Wegner var begeistret. I 1968 ble stolen tildelt Merket for god design og salget akselererte. I løpet av produksjonstiden solgte Laminette i mer enn 800 000 eksemplarer.

Dysthe utformet den halvsfæriske stolen Planet i 1963. Et særtrekk er at den kan plasseres opp ned en annen Planet for så å danne en kule. Da Fora Form relanserte stolen i 2002 fikk den på kort tid kultstatus.

I 1967 fikk Dysthe og Møre Lenestolfabrikk på oppdrag fra Sonja Henie og Niels Onstads stiftelse om å tegne nye stoler for Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden. Det resulterte i den sylinderformede lenestolen Prisma og den glassfiberarmerte spisestolen Popcorn.

Samarbeidet med Møre Lenestolfabrikk fortsatte, og man utviklet stadig nye typer laminerte stoler. Lamiline, Lamisteel og Lamilux var noen i rekken av Dysthes modeller som spisset seg mot det voksende kontraktmøbelmarkedet. I 1986 kom stolen Parabel i Paraseat-serien som fikk Innovasjonsprisen for universell utforming i 1988. Et brukervennlig argument var at stolen kan henges på kanten av bordplaten ved gulvvask.

Møbler ut over scandinavian design

Dysthes arbeid er i all hovedsak innenfor stilretningen scandinavian design. I 1985 kom et brudd med dette, da Dysthe tegnet den lekne eksperimentserien Flex-it. Den var konstruert over løse geometriske skumgummimoduler som montertes sammen med hjelp av Dysthes egenutviklede koblingsbeslag. Brukeren valgte ut fra modulenes former hvordan man ønsket å sette sammen sitt eget møbel. Et annet annerledes møbel var Dysthes lenestol Waterchair (1988). Som navnet tilsier var vann en del av stoppematerialet.

Sitteserien Gardist (1997/98) tegnet Sven Ivar Dysthe til avgangshallen i den nyoppførte hovedflyplassen Oslo Lufthavn Gardermoen. Tematisk har Gardist flere berøringspunkter med 1001-serien. Det gjeldet blant annet de rektangulære betongelementene som danner fundamentet til lett svevende seter som nærmest er på vei til å ta av.

Annen industridesign

I tillegg til møbeldesign har Sven Ivar Dysthe arbeidet med en rekke andre industridesignprosjekter. Han tegnet skibindinger for Bergans, kompressorkarosseri for Samuelsens Mekaniske Verksted og for Norlett en gressklipper. Belysningsprodusenten Northern Lighting har i senere år relansert vegglampen Butterfly, som opprinnelig ble produsert av Arnold Wiigs Fabrikker.

Som anerkjennelse for sin innsats som industridesigner mottok Sven Ivar Dysthe i 1989 Jacob-prisen og i 2010 ble han utnevnt til ridder av 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden

Videre lesning

Forfatter av denne artikkelen

Artikkelen ble sist oppdatert 31.01.2016

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Fagansvarlig for Norsk interiør- og møbeldesign

Mats Linder

Fagansvarlig har ansvar for å:

  • Vurdere endringsforslag fra leserne
  • Svare på spørsmål i kommentarfeltet
  • Skrive nye artikler
  • Forvalte og oppdatere gamle artikler

Vil du bli fagansvarlig?

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.