Northern

Northern er en norsk produsent av interiørprodukter. Firmaet ble etablert i 2005 som et belysningsselskap under navnet Northern Lighting. I 2018 byttet firmaet navn til Northern.

Firmaet ble startet av Ove Rogne, Jørgen Halstensen Svendgård, Trond Svendgård og Erlend Lappegard, som alle hadde bakgrunn fra økonomi- og konsulentbransjen. Sammen ønsket de å starte en virksomhet og bygge en norsk merkevare, innen et segment de var entusiastiske for: lamper og belysning.

Den første lampen deres, Snowball, ble tegnet av Trond Svendgård i 2005. Lampen er svært minimalistisk og tydelig inspirert av geometriske former. Den består av en stålbase som kommer i to størrelser og en munnblåst glasskuppel. Snowball ble raskt en salgssuksess og har blitt solgt i over 25 000 eksemplarer de siste 10 årene.

I 2011 vant Northern Merket for god design for lampen Diva. Lampen består av 32 biter limtre satt sammen på et intrikat vis til en kompleks konstruksjon. Lampen, som er klassisk, tidløs og har et enkelt nordisk uttrykk, er designet av Peter Natedal og Thomas Kalvatn Egset.

Vegglampen Moo er utformet som et utstoppet elghode, og kan på mange måter oppfattes som typisk norsk. Den er produsert i støpt hvitt plastmateriale. Det får den til å bli et effektivt blikkfang i grenselandet mellom kitsch og popkunst.

Nærmest overnaturlig fremstår pendellampen Illusion (2010), tegnet av Hareide Design. Ved første øyekast opplever man at bordlampen svever i løse luften, inntil man oppdager at lampen er spent ut mellom gulv og tak med en tynn wire.

For å få til et godt sortiment og en bred profil knyttet Northern seg tidlig til en rekke uavhengige designere. Firmaet samarbeider med over 40 norske og europeiske designere. Blant deres samarbeidspartnere finnes designere som Gridy, Domaas/Høgh, Morten & Jonas, Vibeke Skar og Atle Tveit.

Northern arrangerer årlig konkurransen Northern Lighting Design Award, der nyutdannede og studenter i Europa kan sende inn sine beste lampedesign. Inntil fem vinnere mottar pengepremie og en mulighet til å få satt sin lampe i produksjon.

Når Northern velger samarbeidspartnere, fokuserer de på at ideene og lampene skal være spennende og at de skal kunne tilføre noe nytt til deres portefølje gjennom form og materialbruk.

Som norsk produsent mener Northern at de har et ansvar for å ta vare på klassikerne, så vel som å sikre fremtidens designarv gjennom ny design. Dette har de gjort ved å reprodusere lampeklassikere designet av veteraner som Gerhard Berg, Sven Ivar Dysthe og Birger Dahl.

Northern hadde 10 år etter at de startet 15 ansatte fordelt på tre land. De selger lampene sine i 50 land og hadde i 2014 en driftsinntekt på over 20 millioner kroner.

Tiårsjubileet ble feiret med utstillingen 10 YR som ble vist på DogA, 12.–29. november 2015.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.