De nordiske landene forsto at merkevaren Scandinavian Design var noe man burde bygge videre på. Allerede i 1951 lanserte forretningsmannen Frederik Lunning den nordiske designprisen Lunningprisen. Den ble hvert år frem til 1970 delt ut til to nordiske designere og brukskunstnere. Det styrket forholdet mellom landene, samtidig som prisen var ypperlig markedsføring.
Antagelig som en følge av vandreutstillingen Design in Scandinavia arrangerte Sverige, Danmark, Norge og Finland for første gang Scandinavian Design Cavalcade i 1955. Initiativet kom fra reiselivsbransjen som sammen med designforretninger i de fire hovedstedene laget spesielle arrangementer. Man samarbeidet samtidig med de nasjonale brukskunstorganisasjonene for å få mest mulig forankring i designmiljøet og i media.
Et viktig tiltak for å heve statusen rundt norsk design og kunsthåndverk var utmerkelsen Jacob-prisen, først utdelt i 1957. Tanken var at den skulle oppleves som en type Oscar-prisen for miljøet. De første årene lyktes mottakerne og prisen å få mye omtaler i media.
Interessen for nordisk design vokste stadig. I 1950- og 1960-årene ble det arrangert mange internasjonale utstillinger, som i Frankrike, Belgia og Australia.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.