Stamsund kirke

Stamsund kirke i Lofoten er djerv og annerledes. Det er bygget i mellomkrigstiden og er en kirke av tiden, universell og rasjonell, enkel og direkte, med tidstypiske farger.

Stamsund kirke
Av /Arfo forlag.

Stamsund kirke er en langkirke bygget i mur i Stamsund sokn i Vestvågøy kommune. Kirken er tegnet av arkitekt Sigmund Brænne og ble oppført i 1937. Den har 500 sitteplasser. Kirken har vernestatusen «listeført (etter 1850)».

Denne djerve kirken minner om så mange kirker til så mange tider, og er likevel lett å tidfeste da den er like sjelden som den er original. Vi er i mellomkrigstiden.

Norske arkitekter forsto tidlig å bekjenne seg til den nye arkitekturen, som på Kontinentet hadde ulike retninger. De forsto kanskje best den tyske funksjonalismen, slik den ble praktisert på Bauhaus. Men også Le Corbusiers personlige maskinestetikk var tidlig kjent, og de moderne nederlenderne. Mindre kjent var den italienske rasjonalismen, som i motsetning til de øvriges plastisitet og overlappinger dyrket addisjonen som er kjent fra renessansen og klassisismens epoker. Alle var like striglet og uten dekor.

Norge var et foregangsland når det gjalt funksjonalismen. Lars Backers Restaurant Skansen i Oslo fra 1927 (revet i 1971) regnes som den første funksjonalistiske bygningen i Norden. Og over hele landet formet dyktige arkitekter sine byggverk i den nye tids stil og ånd. Det underlige er at i en tid med dårlig råd ble det bygget en rekke fenomenale bygninger i denne stilen. Norsk arkitektur kan oppvise langt flere funksjonalistiske bygninger enn nabolandene, så mange at det norske publikumet litt nedsettende kalte det de så, «funkis».

Samtidig er det en kjensgjerning at det i samme tidsrom ble bygget få kirker sammenlignet med andre byggeoppgaver. Men det er da noen, heldigvis.

Bakgrunn

Kirken er den første i Stamsund, i den tidligere Hol kommune på Vestvågøy i Lofoten. Den ligger beskyttet innenfor storhavet og er omgitt av vakre fjell og et kupert landskap bestående av knauser, skog og småvann. Kirken troner like fullt majestetisk på en av disse knausene, som det er så mange av rundt fiskeværet. Det tidligere gudshuset for befolkningen var et kapell ute på Steine. Det ble tatt av en kraftig vinterstorm i 1905. Etter stormen oppsto det en dragkamp om stedsvalget for en ny kirke.

Etter 30 år begynte byggingen av kirken inne på øya mot øst, nærmere J.M. Johansens fiskevær og fabrikk. Kirken ble bygget som nødsarbeid og ble bekostet av væreieren, «gubben» eller «tsaren», som han ble kalt. Han hadde et par år før benyttet arkitekt Sigurd Brænne til å tegne sin private bolig og sitt forretningsbygg rett opp fra hurtigrutekaia. Derfor engasjerte han den samme arkitekten til å tegne kirken. Det var et klokt valg, for kirken er absolutt en severdighet, som står på Riksantikvarens liste over spesielt verneverdige kirker i Sør-Hålogaland bispedømme.

Kirkebygget

Stamsund kirke
Kirken har to dører i inngangspartiet. En kristusfigur åpner armene mot disse dørene.
Stamsund kirke
Av /Arfo forlag.
Stamsund kirke
Det er bare en liten platting foran inngangen. Man går lett og uanstrengt inn i kirken.
Stamsund kirke
Av /Arfo forlag.

Stamsund kirke en renskåret, enskipet «basilika», eller hallkirke, med store, sammenhengende flater uten påhengt dekor. Kirken er bygget opp av enkle, volumetriske grunnformer på en rasjonell måte som er bestemt av materialenes konstruktive egenskaper. Likevel, om den er aldri så rasjonalistisk og funksjonalistisk i bruk, form og teknikk, er detaljeringen og enkelte uttrykk nyklassisistiske, ikke ulikt den italienske rasjonalismen. Derimot har tårnavslutningen med sitt rundbuemotiv i et kvadratisk hus med et høyreist kors, forbilder fra den romantiske klassisismen, empire-stilen, fra tidlig på 1800-tallet. Vi gjenkjenner temaet fra Grue kirke (Linstow og Høegh, 1828), Immanuelkirken i Halden (Grosch, 1833) og forbildet for det meste: Vår Frue Kirke i København (C.F. Hansen, 1789) og fra flere misjonskirker rundt om i verden.

Til tross for disse likhetene er Stamsund kirke like fullt en original. Den er enklere enn forløperne. Gamle stilelementer og overflødig dekor er borte. Tilbake står den fundamentale renhet og enkelhet. Tårnet står ved inngangen i vest, men reiser seg ikke fra bakken i én bevegelse. Det hviler på veggen mellom våpenhuset og kirkeskipet, og bruker det tilsynelatende flate taket på våpenhuset som base. Det avtrappede tårnet, skaftets massevirkning og høyde, de to dørene i inngangspartiet, med kristusfiguren som åpner armene mot disse dørene, er tema som understreker det øyet ikke har sett sammenstilt på samme måte tidligere. Det er en moderne abstrahering av elementer som uttrykker kirke.

Kirken er oppført i betong og malt i en brukket hvitfarge. Den kjennetegnes av store, sammenhengende flater og rette linjer. Taket oppfattes som flatt, men har svakt fall mot raftet, som er forsynt med inntrukket takrenne med utvendig nedløp. Taket er tekket med små firkantskifer. Det kan tyde på billig arbeidskraft og materialer fra stedet, bærekraftig den gang, men neppe i dag.

Kirken er orientert med alteret mot øst og inngangen fra vest, fra en noe øde plass inntil den kommunale veien ut mot Steine. Plandisposisjonen er en tradisjonell langkirke som er symmetrisk om vandringsaksen mot alteret, men distribusjonen av virkemidlene, det tilsynelatende flate taket og den tilsvarende flate himlingen, gir kirkerommet særpreg sammen med den karakteristiske fargesettingen som var typisk for tiden.

Kirkerommet

Stamsund kirke
Altertavlen av Andreas Nilsskog viser nattverden og er datert som kirken.
Stamsund kirke
Av /Arfo forlag.
Stamsund kirke
Koret er koblet på kirkeskipet og danner et eget rom for alterringen og altertavlen, mens lesepulten og døpefonten befinner seg i overgangen til skipet.
Stamsund kirke
Av /Arfo forlag.

Det er bare en liten platting foran inngangen. Man går lett og uanstrengt inn i kirken. Våpenhuset har vegger med en dekorativ pussteknikk og et lysende felt sentralt i taket. Fra våpenhuset fører en trapp opp til orgelgalleriet, som ligger under tårnfoten, inne i kirkerommet. Man kommer inn i kirkerommet under orgelgalleriet og mellom to kraftige pilarer som bærer tårnet. De er malt i en varm rødtone som langveggene. Brystningen på orgelgalleriet går i grønt. De to fargene gjentas i de stramme, faste trebenkene. Triumfveggen og betongdragerne i taket, og innkassingen mellom dem, er malt i en brukket hvitfarge, men koret er malt gråblått med hvit himling. Feltene i taket er kledd med trepanel som har tynne, grønnmalte lister som markerer feltene. Så helt uten dekor er denne kirken ikke.

Dagslyset kommer inn fra vertikale vinduer på begge langveggene og gir i utgangspunktet en symmetrisk lysblanding som kler rommet. I koret er det vindu bare mot sør, og det gir tilsiktet effekt under søndagsgudstjenesten.

Sakristiet og et rom for kirketjeneren befinner seg i et tilbygg på nordsiden av koret. I underetasjen under sakristiet og koret er det rom for ulike menighetsfunksjoner.

Volumoppbyggingen og proporsjoneringen av flater og åpninger gir kirkerommet en fin balanse også fordi formgivingen av detaljer og utstyr følger opp arkitekturen til et sjeldent «Gesamtkunstwerk». Koret er koblet på kirkeskipet og danner et eget rom for alterringen og altertavlen, mens lesepulten og døpefonten befinner seg i overgangen til skipet. Den originale prekestolen henger høyt på venstre side av koråpningen.

Altertavlen av Andreas Nilsskog viser nattverden og er datert som kirken. Det samme er prekestolen, som også er laget av Andreas Nilsskog. Til 50-årsjubileet i 1987 kom to glassmalerier av Johs Røde.

I tårnet sitter det to klokker, den minste er fra kapellet på Steine. Kirkesølvet er komplett, med døpefat, mugge, kalk og særkalker, disk, oblateske, vinkanne, blomstervase, lysestake og to syvarmede lysestaker. Alterduken fra 1935 er komplettert med en senere, og det finnes tre antependier. Det er også tre nyere messehagler av ukjent opprinnelse og én fra 1935, laget av Frøydis Haavardsholm.

I forhold til Stamsunds nedslagsfelt er kirken relativt stor. Så har da Lofoten tradisjon for å måtte ta imot storinnrykk i vintermånedene under lofotfisket. I 1933 deltok 32 000 mann i lofotfisket. Og Stamsunds rekker av fiskebuer og andre losji har huset mange av dem.

J.M. Johansen var på sitt mektigste på den tiden da kirken ble bygget, og væreieren styrte fiskeværet med eneveldig hånd og klokskap. Han var kredittverdig år etter år. Men en dag tok det slutt. I 1980-årene kjøpte Kjell Inge Røkke seg inn i kvoter, hus og båter, og i dag er Norwegian Seafoods eneeier av filetfabrikken i Stamsund. Men kirken er det kommunen som eier.

Stamsund kirke
Man kommer inn i kirkerommet under orgelgalleriet og mellom to kraftige pilarer som bærer tårnet. De er malt i en varm rødtone som langveggene. Brystningen på orgelgalleriet går i grønt. De to fargene gjentas i de stramme, faste trebenkene.
Stamsund kirke
Av /Arfo forlag.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg