Utdanningssystemet i Georgia følger et 6-3-3 løp. Grunnskolen er niårig med seks år barneskole og tre år ungdomsskole, etterfulgt av treårig videregående skole.
Utdanning er obligatorisk for barn fra de er seks år til de er 14 år. Skoleåret varer fra september til juni. 98 prosent av barna starter i grunnskolen (UNESCO, 2018). I 2017 var over 99 prosent av befolkningen lese- og skrivekyndige, mindre enn 1 prosent var analfabeter.
Grunnskoleutdanning og videregående opplæring undervises på georgisk, aserbajdsjansk, armensk eller russisk. Førskoleutdanning undervises som regel på georgisk eller aserbajdsjansk. De fleste skoler tilbyr kun ett av undervisningsspråkene. Det finnes 77 skoler som underviser på georgisk og ett av minoritetsspråkene. Tiltak for å ivareta etniske minoritetsspråk har vært positive men krever betraktelige ressurser som blant annet oversetting av læremateriell og godt undervisningsmateriell for lærere.
I 2005 ble det første nasjonale pensumet introdusert i den georgiske skolen. Dette har senere blitt revidert i 2011 og 2018 med en mer helhetlig tilnærming til læring og med fokus på elevenes evner. Dette har ført til et stort skifte fra et utdanningssystem som i stor grad var bygget på at elevene skulle pugge og memorere kunnskap.
I 2012 brukte myndighetene i Georgia 65 prosent på grunnskoleutdanning og videregående opplæring, 20 prosent på høyere utdanning og 15 prosent på førskoleutdanning av det nasjonale utdanningsbudsjettet (UNESCO, 2019).
Antallet elever og studenter i Georgia har gått ned med rundt 21 prosent det siste ti året, samtidig som andelen lærere kun har sunket med om lag én prosent (Verdensbanken). En av grunnene til at det ikke har vært en stor nedgang av lærere henger sammen med myndighetenes villede politikk om å holde mange små skoler operative i rurale områder. En annen faktor er at det ikke finnes en satt pensjonsalder for lærere og derfor fortsetter mange lærere i Georgia å arbeide i lang tid etter at de har blitt pensjonister. Om lag én av fire lærere er over 60 år (OECD, 2019). Mange av disse arbeider med redusert lønn og på deltid. Det bidrar også til en lav andel av fulltidsstillinger for nyutdannede lærere. I respons til disse utfordringene har myndighetene i Georgia implementert en rekke endringer i lærerpolitikken siden 2007. Blant annet har kvalifikasjonskrav for lærere blitt styrket. Svak oppfølging har derimot bidratt til at dette fortsetter å være en utfordring.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.