Scorpion (oppklaringskjøretøy)

FV101 Scorpion

.
Lisens: CC BY NC SA 2.0

Artikkelstart

FV101 Scorpion CVR(T) er et britisk beltedrevet oppklaringskjøretøy og lett stridsvogn.

Faktaboks

Også kjent som

Scorpion CVR(T)

Historie

FV102 Striker
.
Lisens: CC BY 2.0

Scorpion var den første av en rekke militære beltegående kjøretøy basert på samme chassis, som inkluderer panserjageren FV102 Striker, det pansrede persjonellkjøretøyet FV103 Spartan, ambulansekjøretøyet FV104 Samaritan, den mobile kommandoposten FV105 Sultan, bergningsvognen FV106 Samson og oppklaringskjøretøyet FV107 Scimitar. Det pansrede persjonellkjøretøyet Stormer er en videreutvikling av FV103 Spartan.

Scorpion ble tatt i bruk av den britiske hæren i 1972, og ble første gang brukt i kamp av iranske styrker under krigen med Irak, og første gang av Storbritannia under gjenerobringen av Falklandsøyene under Falklandskrigen i 1982. Scorpion er faset ut av tjeneste i den britiske hæren, og erstattet av Scimitar, men var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Chile, Honduras, Botswana, Nigeria, Tanzania, Togo, Brunei, Filippinene, Jordan, Oman og De forente arabiske emirater.

Scimitar

En britisk Scimitar under vinterøvelse i Norge i 2002
/Forsvaret.

Scimitar er et britisk beltedrevet oppklaringskjøretøy ble levert til den britiske hæren fra 1974, og til den belgiske fra samme år. Scimitar benytter stort sett samme chassis og skrog som Scorpion, men er utstyrt med et tårn med en 30-millimeter kanon. Scimitar var ved utgangen av 2010-tallet fremdeles i bruk i Storbritannia, Honduras, Jordan og Latvia.

Spesifikasjoner

Scorpion er utstyrt med en Jaguar 4,2 liter bensinmotor med en ytelse på 190 hestekrefter. Kjøretøyet er utrustet med enten en 76-millimeter kanon eller en 90-millimeter kanon, og en koaksial 7,62-millimeter mitraljøse i et 360 graders bevegelig tårn.

  • Vekt: 8 tonn
  • Lengde: 4,79 meter
  • Topphastighet: 80 kilometer i timen
  • Mannskap: 3

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg