SBAS, system for ytelsesforbedring ved satellittnavigasjon og kvalitetssikring av signaler fra navigasjonssatellitter. Et SBAS består av et nett av bakkestasjoner som logger og analyserer signalene fra tilgjengelige navigasjonssatellitter i ett eller flere system. Dataene sendes til et kontrollsenter. Her gjøres en samlet beregning av korreksjoner til de bane- og klokkedata som navigasjonssatellittene selv sender ut samt av ionosfærens påvirkning på signaler fra disse satellittene. Denne informasjonen sendes via geostasjonære satellitter til brukerne. Informasjon om kvaliteten i navigasjonssignalene (såkalt integritetsinformasjon), dvs. hvorvidt signalene oppfyller spesifikasjonene, sendes også.

Bruk av SBAS som tilleggstjeneste forbedrer nøyaktigheten ved posisjonsbestemmelse. SBAS øker også sikkerheten ved at systemet gir varsel i løpet av få sekunder om nedsatt kvalitet på navigasjonssatellittenes signaler.

Hittil er tre SBAS med regional dekning operative - EGNOS i Europa og Nord-Atlanteren, WAAS i Nord-Amerika og Karibia og MSAS i Japan med havområder. Et indisk system kalt GAGAN er under utvikling. Alle disse er basert på GPS.

For å dekke små områder (f.eks. rundt en flyplass) med tjenester av samme type som de som fås fra et SBAS men med bedre ytelser overføres informasjonen via bakkebaserte sendere. Et slikt system kalles GBAS (= Ground-Based Augmentation System). Et eksempel på GBAS er Avinors innflygnings- og landingssystem SCAT-I (= Special Category One) som er tatt i bruk på norske småflyplasser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.