SBAS - WAAS
Prinsipp for et SBAS-system - i dette tilfelle WAAS, som var det første operative SBAS-system. En rekke bakkestasjoner mottar signaler fra GPS-satellittene. Et kontrollsenter beregner forskjellige korreksjondata, som formidles via kommunikasjonssatellitter fritt til brukerne. SBAS-systemene er i hovedsak tiltenkt luftfarten, og er underlagt ICAO-standarder.
SBAS - WAAS
Lisens: CC BY SA 3.0

Assistansesystemer for satelittnavigasjon, GNSS, er en metode for å forbedre navigasjonssystemet med hensyn til nøyaktighet, pålitelighet og tilgjengelighet. Dette gjøres ved å integrere tilleggsinformasjon i beregningsprosessen.

Faktaboks

Også kjent som

Augmentation Systems eller differensielt system

Det finnes flere slike systemer, men de er alle regionale (se liste nedenfor). Noen systemer sender ut tilleggsinformasjon om feilkilder (eksempelvis klokkedrift, banedata og ionosfæreforsinkelser), og andre måler og distribuerer signaldata som kan utnyttes av brukerne for å forbedre ytelsene til det aktuelle GNSS.

Et satellittbasert assistansesystem (engelsk satellite-based augmentation system, SBAS), er et system som sender ut tilleggsinformasjon via satellitter. Informasjonen er basert på målinger i et nett av bakkestasjoner og inneholder ytelsesforbedrende korreksjoner til de data som brukerne får via det aktuelle GNSS. I tillegg til å redusere innflytelsen av feil fra kilder som er nevnt ovenfor kan slik tilleggsinformasjon øke påliteligheten vesentlig til signalene fra de aktuelle GNSS-satellittene. Satellittene som inngår i et SBAS er oftest i geostasjonære eller geosynkrone baner.

Bruken av SBAS-signaler er vanligvis gratis og åpen for alle med egnet utstyr, men det finnes også private SBAS med spesialiserte funksjoner der brukerne må abonnere på tjenesten.

SBAS i drift eller utprøving

  • WAAS (Wide-Area Augmentation System) som drives av USAs luftfartsmyndighet (FAA) og som dekker Nord-Amerika med tilstøtende havområder
  • EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) som drives av EU og som hovedsakelig dekker Europa
  • MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System) som drives av Japan og som dekker de japanske øyer og deler av Øst-Asia forøvrig
  • SDCM (System for Differential Corrections and Monitoring) som drives av Russland og som dekker hovedsakelig russisk territorium
  • GAGAN (GPS-Aided Geostationary Augmented Navigation) som drives av India og som dekker India med tilstøtende land- og havområder
  • QZSS (Quasi-Zenith Satellite System) som drives av Japan og som primært er laget for å forbedre ytelsene til GPS i japanske byer
  • BDSBAS (BeiDou Satellite-based Augmentation System) under utvikling i Kina. Har også gått under betegnelsen SNAS (Satellite Navigation Augmentation System)
  • SACCSA (Soluciόn de Aumentaciόn para Caribe, Centro y Sudamérica) er under utvikling i sentral- og Syd-Amerika, et initiativ som er støttet av ICAO
  • A-SBAS (ASECNA) er under utvikling, og vil dekke Afrika og deler av Indiahavet
  • KASS (Korea Augmentation Satellite System) er under utvikling i Korea, og vil dekke landets luftrom
  • SouthPAN (Southern Positioning Augmentation System) er under utvikling, og vil dekke territoriet til Australia og New Zealand

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Kjerstad, Norvald (2022). Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer. Fagbokforlaget.
  • Misra, Pratap; Enge, Per (2011). Global Positioning System. Ganga-Jamuna Press, MA, USA.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg