Faktaboks

Pietro Tacca
Uttale
tˈacca
Født
1577, Carrara
Død
1640, Firenze
Rytterstaue av Ferdinand 1 de'Medici, 1602-1608. Giambologna laget statuen i nært samarbeid med Pietro Tacca. Piazza della SS. Annunziata, Firenze
.
Lisens: CC BY 2.0

Pietro Tacca var en italiensk billedhugger og regnes blant de fremste skulptørene i Toscana i første halvdel av 1600-tallet. Verkene hans var sterkt preget av manierismen, som var stilen til hans læremester Giambologna. De senere verkene hadde også tydelige barokke trekk.

Tacca lærte først å hugge i marmor i fødebyen Carrara. I 1592, 15 år gammel, flyttet han til Firenze som elev i Giambolognas verksted. Tacca ble etter hvert sjefsassistenten hans og overtok verkstedet da mesteren døde i 1608. Han produserte små og store bronsestatuetter etter Giambolognas modeller, fullførte flere av lærerens arbeider, men laget også en mengde selvstendige statuer. Blant hovedverkene var flere rytterstauer av fyrster, i Firenze, Paris og Madrid.

Tacca var kjent for sine nyskapende evner innenfor bronsestøping. Hans virksomhet bidro til at Firenze ble tidens viktigste senter for bronsestøping i Europa. Tacca etterfulgte sin mester som hoffskulptør for storhertugene Cosimo 2 de’Medici og Ferdinand 2 de’Medici. Sønnen, Ferdinando Tacca (1619–1686), var også skulptør og assisterte faren i hans verksted.

Verk i Firenze og Livorno

Pietro Tacca: Fontane dei mostri marini (Sjømonsterfontenen), 1627. Piazza della SS. Annunziata, Firenze
.
Lisens: CC BY SA 3.0
Pietro Tacca: Fontana del Porcellino (Villsvinfontenen), 1633. Originalen på bildet er i Museo Stefano Bardini, Firenze
.
Lisens: CC BY SA 3.0
Pietro Tacca: Quattro Mori (De fire slavene).1620-1623. Piazza della Darsena, Livorno
.
Lisens: CC BY SA 2.0

Giambologna laget Rytterstatuen av Ferdinand 1 de’Medici i nært samarbeid med sin assistent. Prosjektet startet i 1602 og Tacca deltok i alle stadier av prosjektet, som var ferdig i 1608. Rytterstauen står på Piazza della SS. Annunziata i Firenze.

Samme sted er det to små fontener Fontane dei mostri marini (Sjømonsterfontenen), påbegynt av Tacca i 1627. De skulle opprinnelig stått i Livorno sammen med et annet hovedverk, men fontenene ble i 1641 plassert på Piazza della SS. Annunciata. På toppen står to små bronsefigurer, aper med fiskehaler, og «spytter» vann ned på to dragelignende sjømonstre. Under er diverse havsymboler som fisk, skjell, alger. Alt er fantasifullt, elegant og balansert utformet, et mesterverk innenfor manieristisk skulptur.

Et av hovedverkene, Quattro Mori (De fire slavene), Piazza della Darsena, Livorno, var et oppdrag fra Medicifamilien, som Tacca utførte i perioden 1620–1623. Fire nakne slaver, støpt i bronse, er lenket fast i og omkranser fundamentet til marmorstatuen av storhertug Ferdinand 1 de’Medici. Monumentet skulle symbolisere hans seire som krigsherre. De uttrykksfulle ansiktene til slavene viser smerten mens de desperate vrir seg for å komme løs. Kroppene med overdrevne anatomiske detaljer sammen med de elegante linjene er karakteristiske manieristiske trekk. Marmorstatuen er laget av Baccio Bandinelli.

Fontana del Porcellino (Villsvinfontenen) laget Tacca i 1633 på oppdrag fra Cosimo 2 de’Medici til Piazza del Mercato Nuovo i Firenze. Modellen for bronsevillsvinet var en romersk marmorkopi av en hellenistisk marmorskulptur. Den romerske modellen er i Galleria degli Uffizi. Vannet strømmer fra munnen til villsvinet ned i et lite bronsebasseng, rikt dekorert med planter og små dyr som finnes i villsvinets naturlige miljø. De svært naturalistisk utførte detaljene, som huden til villsvinet, viser Taccas mesterlige evner som bronsekunstner. Den originale fontenen ble i 2004 flyttet til Museo Stefano Bardini i Firenze, og det er nå en kopi foran Mercato Nuovo.

Fontenen hadde opprinnelig en praktisk funksjon som vannforsyning for handelsfolkene som solgte varer på markedet. Etter hvert ble den en av de mest populære monumentene i Firenze. Tradisjonen sier at når besøkende legger en mynt i munnen på Il Porcellino (Villsvinet), betyr det lykke hvis den faller ned i bassenget under. Det er også viktig å gni nesen til villsvinet med hånden for å være sikker på å komme tilbake til Firenze. Denne tradisjonen er blant annet dokumentert i en reisebeskrivelse fra 1766.

Det finnes kopier av Il Porcellino mange steder rundt i verden, også i Norge. I 1948 donerte kunstnerparet Alma og Johan Peter Fahlstrøm en kopi til Slemdal skole i Oslo. Det var til minne om sønnen Arne, som hadde vært elev ved skolen, men mistet livet i Titanicforliset i 1912. Slemdal skole har vært under ombygging siden 2016 og skulpturen ble derfor fjernet fra området og satt på lager. Fra mai 2019 var Il Porcellino utlånt til osloBIENNALEN, som en del av kunstverket «Oslo Samlede Verk OSV». Sammen med andre dyreskulpturer sto villsvinet i en åpen paviljong midt i trafikkmaskinen på Økern i Oslo. Til skolestart 17.august 2020 var Porcellino igjen på plass foran den nyrenoverte Slemdal skole. Skulpturen er en del av Oslo Kommunes Kunstsamling.

Il Porcellino har satt spor etter seg både i litteratur og film. Han opptrer i H.C. Andersens eventyr Metallsvinet og har en rolle i to Harry Potter-filmer.

Verk i Paris og Madrid

Pietro Tacca: Rytterstatuen av Filip 4, 1634-1640. Plaza de Oriente, Madrid
.
Lisens: CC BY SA 3.0

I Paris fullførte Tacca i 1613 Rytterstatuen av Henrik 4, som ble påbegynt av Giambologna. Den sto midt på Pont-Neuf, men ble ødelagt i 1792 under Den franske revolusjon. Det nåværende ryttermonumentet samme sted er laget i 1818 av Francois Frédéric Lemot.

I Madrid fullførte Tacca i 1616 Giambolognas Rytterstatue i bronse av Filip 3. Den sto opprinnelig på Casa de Campo, men ble flyttet til Plaza Major i 1848.

Taccas siste offentlige oppdrag var den gigantiske Rytterstatuen av Filip 4, kongen av Spania, i Madrid. Han startet arbeidet i 1634 og brukte seks år på å fullføre denne revolusjonerende bronseskulpturen. Det er den første rytterstatuen støpt i bronse der hesten steiler med all tyngde på bakbena. Taccas nyskapende utførelse er både et kunstnerisk og matematisk mesterverk. Hesten med kongen er fremstilt i et dramatisk øyeblikk, helt i barokkens ånd, men den polerte og elegante fremstillingen viser at Tacca beholdt sin manieristiske stil også i sitt siste verk. Statuen er inspirert av et maleri av Velázquez med samme motiv, Filip 4 på en steilende hest. Statuen skulle forankres i fundamentet bare med bakbena og halen. Men ettersom den enorme skulpturen veide ni tonn, og all vekten skulle hvile på bakbena, var det nødvendig med matematisk ekspertise. Tacca tok derfor kontakt med tidens matematiske geni, Galilei Galileo. Etter hans beregninger ble tyngdepunktet lagt til bakre del av hesten som derfor var helstøpt bronse mens fremre del var hul. På den måten garanterte Galileo at statuen ville stå i samme positur til evig tid.

Selv om rytterstatuen var imponerende, ønsket Filip 4 at ansiktet hans skulle endres. Kongens hode ble derfor erstattet med et nytt, laget av Martinez Montanés, slik at kongen ble fornøyd.

Monumentet sto opprinnelig i Parque del Retiro, men ble i 1843 flyttet til Plaza de Oriente, foran Det kongelige slott i Madrid.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg