Giambologna laget Rytterstatuen av Ferdinand 1 de’Medici i nært samarbeid med sin assistent. Prosjektet startet i 1602 og Tacca deltok i alle stadier av prosjektet, som var ferdig i 1608. Rytterstauen står på Piazza della SS. Annunziata i Firenze.
Samme sted er det to små fontener Fontane dei mostri marini (Sjømonsterfontenen), påbegynt av Tacca i 1627. De skulle opprinnelig stått i Livorno sammen med et annet hovedverk, men fontenene ble i 1641 plassert på Piazza della SS. Annunciata. På toppen står to små bronsefigurer, aper med fiskehaler, og «spytter» vann ned på to dragelignende sjømonstre. Under er diverse havsymboler som fisk, skjell, alger. Alt er fantasifullt, elegant og balansert utformet, et mesterverk innenfor manieristisk skulptur.
Et av hovedverkene, Quattro Mori (De fire slavene), Piazza della Darsena, Livorno, var et oppdrag fra Medicifamilien, som Tacca utførte i perioden 1620–1623. Fire nakne slaver, støpt i bronse, er lenket fast i og omkranser fundamentet til marmorstatuen av storhertug Ferdinand 1 de’Medici. Monumentet skulle symbolisere hans seire som krigsherre. De uttrykksfulle ansiktene til slavene viser smerten mens de desperate vrir seg for å komme løs. Kroppene med overdrevne anatomiske detaljer sammen med de elegante linjene er karakteristiske manieristiske trekk. Marmorstatuen er laget av Baccio Bandinelli.
Fontana del Porcellino (Villsvinfontenen) laget Tacca i 1633 på oppdrag fra Cosimo 2 de’Medici til Piazza del Mercato Nuovo i Firenze. Modellen for bronsevillsvinet var en romersk marmorkopi av en hellenistisk marmorskulptur. Den romerske modellen er i Galleria degli Uffizi. Vannet strømmer fra munnen til villsvinet ned i et lite bronsebasseng, rikt dekorert med planter og små dyr som finnes i villsvinets naturlige miljø. De svært naturalistisk utførte detaljene, som huden til villsvinet, viser Taccas mesterlige evner som bronsekunstner. Den originale fontenen ble i 2004 flyttet til Museo Stefano Bardini i Firenze, og det er nå en kopi foran Mercato Nuovo.
Fontenen hadde opprinnelig en praktisk funksjon som vannforsyning for handelsfolkene som solgte varer på markedet. Etter hvert ble den en av de mest populære monumentene i Firenze. Tradisjonen sier at når besøkende legger en mynt i munnen på Il Porcellino (Villsvinet), betyr det lykke hvis den faller ned i bassenget under. Det er også viktig å gni nesen til villsvinet med hånden for å være sikker på å komme tilbake til Firenze. Denne tradisjonen er blant annet dokumentert i en reisebeskrivelse fra 1766.
Det finnes kopier av Il Porcellino mange steder rundt i verden, også i Norge. I 1948 donerte kunstnerparet Alma og Johan Peter Fahlstrøm en kopi til Slemdal skole i Oslo. Det var til minne om sønnen Arne, som hadde vært elev ved skolen, men mistet livet i Titanicforliset i 1912. Slemdal skole har vært under ombygging siden 2016 og skulpturen ble derfor fjernet fra området og satt på lager. Fra mai 2019 var Il Porcellino utlånt til osloBIENNALEN, som en del av kunstverket «Oslo Samlede Verk OSV». Sammen med andre dyreskulpturer sto villsvinet i en åpen paviljong midt i trafikkmaskinen på Økern i Oslo. Til skolestart 17.august 2020 var Porcellino igjen på plass foran den nyrenoverte Slemdal skole. Skulpturen er en del av Oslo Kommunes Kunstsamling.
Il Porcellino har satt spor etter seg både i litteratur og film. Han opptrer i H.C. Andersens eventyr Metallsvinet og har en rolle i to Harry Potter-filmer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.