Nils Aa. Sivertsen var en norsk keramiker og dekoratør. Han arbeidet for flere norske keramikkprodusenter i tiårene etter andre verdenskrig.

Etter å ha praktisert som dekoratør, kom Nils Aa. Sivertsen under krigen til Åros Keramikk i Røyken i Buskerud. Der fikk han praksis i keramikerfaget. Samtidig studerte han ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo.

I 1946 ble Nils Aa. Sivertsen ansatt som keramiker ved Elle Keramikkfabrikk i Drøbak. I 1949 han ble rekruttert til Graverens Teglverk i Sandnes i hjemfylket Rogaland. Der ble han kunstnerisk leder etter William Knutzen.

I 1966 gikk Sivertsen for en kort periode over til Egersunds Fayancefabrik, inntil han vendte tilbake til Stavanger og Stavangerflint i 1968. Stavangerflint var da akkurat blitt fusjonert med Figgjo. Sivertsen tjenestegjorde som designer ved bedriftens avdeling i Hillevåg i Stavanger, inntil den ble lagt ned i 1979.

Ved Stavangerflint lagde Nils Aa. Sivertsen dekorer til en rekke serviser. Blant de mest kjente er Florry, Amber, Bardu, Beito og Karin. Han utførte også dekor- og pynteserier i steingods. Blant de mest kjente er relieffene Mother og Wedding og en serie utsmykningsgjenstander under navnet Rondane.

Sivertsen har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland og oppnådde gullmedalje ved en utstilling i Firenze i Italia. Han har også utført mange utsmykningsarbeider i keramikk, blant annet for Hurtigruten og for lokale rederier.

Han har tjenestegjort som sensor for keramikklinjen ved Kunsthåndverkskolen i Bergen. Sivertsen var også en drivende kraft i Foreningen Brukskunsts avdeling i Stavanger gjennom mange år.

  • Astri Olsen og Rolf Simeon Andersen: Moderne antikviteter, Lunde Forlag 2000.
  • Torbjørg Sægrov: Keramikeren Nils Aa. Sivsertsen, Sandnes Historie- og Ættesogelag Årbok 2007.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.