Faktaboks

Hurtigruten AS
HRG
Organisasjonstype
Aksjeselskap
Forretningsadresse
Oslo
Styreleder
Hedda Felin
Hurtigruta

Hurtigruteskip i møte ved Molde.

Hurtigruta
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Hurtigruten AS er et norsk rederi som transporterer post, gods og passasjerer langs norskekysten, etter hvert på den tradisjonsrike strekningen mellom Bergen og Kirkenes, kjent som Hurtigruta. Rederiet har røtter tilbake til 1893, men ble etablert i 2005 under navnet Hurtigruten Group ASA, og endret til Hurtigruten i 2007.

Ved siden av kystrutetrafikk har konsernet investert i forskjellige reiselivsvirksomheter, samt i cruisefart med blant annet spesialbygde ekspedisjonsskip for polare farvann. Konsernet er organisert i enhetene Hurtigruten Norge og Hurtigruten Expeditions. I 2014 ble det britiske investeringsfondet TDR Capital Hurtigruten-konsernets største aksjonær, og tok selskapet av børs.

Hovedkontoret ligger i Tromsø, konsernsjef siden 2012 er Daniel Skjeldam og styrets leder er Trygve Hegnar.

Drift

MS Nordnorge
MS Nordnorge i Raftsundet, 2015. Nordnorge ble kontrahert av OVDS i 1994, bygd ved Kværner Kleven i Ulsteinvik.
Fram
MS Fram i cruisefart på Østgrønland.

Konsernet sysselsetter om lag 1890 personer og omsetter for vel 4,4 milliarder kroner (2019). Driften langs norskekysten har frem til 2021 foregått med elleve skip som først og fremst var å betrakte som arbeidsskip for frakt av passasjerer og gods mellom lokalsamfunnene og 34 havner året rundt. Konsernet mottar årlig statsstøtte til denne delen av driften; i den såkalte Kystruteavtalen for seilingene mellom Bergen og Kirkenes var beløpet 856,1 millioner kroner.

Lokaltrafikken har vært bærebjelken i hurtigrutens virksomhet, i tillegg kom et voksende antall feriereisende, og gjennom årenes løp ble navnet Hurtigruten ensbetydende med kystruten. Flere rederier har deltatt i kystruten, men de to gjenværende operatørene Troms Fylkes Dampskibsselskab (TFDS) og Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab (OVDS) fusjonerte i 2005 etter utfordrende økonomiske resultater, og dannet Hurtigruten Group ASA som ble notert på Oslo Børs.

I tillegg til den tradisjonelle kystruteoperasjonen drev Hurtigruten-konsernet lokalferge-, gods- og hurtigbåttrafikk, samt hotell- og landbasert turistvirksomhet. I 2007 fikk Hurtigruten levert et tolvte skip, MS Fram, som er et spesialbygget skip beregnet for cruise i polare farvann. I perioden 2015 til 2020 investerte konsernet 1,3 milliarder kroner i oppgradering av sin eksisterende flåte, og i tillegg ble to av verdens første hybriddrevne cruiseskip kontrahert og levert som MS Roald Amundsen i 2019 og MS Fridtjof Nansen i 2020.

Hurtigrutens ferge- og hurtigbåtdivisjon ble i 2008 solgt til Torghatten AS. I november 2020 annonserte konsernet at virksomheten deles inn i enhetene Hurtigruten Norge, som skal drive rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, og Hurtigruten Expeditions, med en flåte av åtte skip beregnet på globale ekspedisjonscruise. I mars 2021 solgte Hurtigrutens reiselivsvirksomhet sine eiendommer på Svalbard til Store Norske Spitsbergen Kullkompani AS, men datterselskapet Hurtigruten Svalbard leier eiendomsporteføljen tilbake for 30 år.

I løpet av 2023 oppretter Hurtigruten de to nye seilingsrutene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen. Svalbardekspressen skal seile mellom Bergen og Svalbard i sommersesongen, mens Nordkappekspressen skal seile med utgangspunkt vekselsvis i Oslo og Bergen med Honningsvåg som vendehavn. Nordkappekspressen skal opereres i vinterhalvåret og anløper flere havner utenom den ordinære kystruten. Hurtigruteskipet MS Trollfjord skal betjene begge rutene etter oppgradering av lugarer, fellesområder, klargjøring for tilkobling til landstrøm og montering av ulike rensesystemer for grå-, svart- og ballastvann.

Kystruten Bergen–Kirkenes

Etter avtaler med staten er levering av sjøtransporttjenester på kystruten Bergen–Kirkenes for perioden fra 2021 til 2030 delt mellom Havila Kystruten AS, som setter inn fire nybygde kystruteskip, og Hurtigruten Norge, som setter inn sju av sine ombygde lavutslippsskip. Som følge av koronavirus-pandemien i 2020–2021 ble seilingene i kystruten sterkt redusert. I tillegg ble leveringene av Havilas fire kystruteskip forsinket, og oppstarten av de nye seilingsplanene for 2021 ble endret. Hurtigruten seilte første kvartal 2021 med fem skip i kystruten, mens første seilinger med to av Havilas skip ble bestemt til juli samme år, senere endret til 1. desember.

Svalbardekspressen

Svalbardekspressen, som sist var i drift mellom 1968 og 1982, skal i perioden mai til september betjene en 15-dagers gods- og passasjerrute med anløp av havner som ikke ligger inne i den tradisjonelle kystruten, blant annet av Træna, Lofoten, Senja og Bjørnøya på ruten til Longyearbyen og Ny-Ålesund på Svalbard. Nordkappekspressen skal seile i perioden oktober til mai i en 13-dagers gods- og passasjerrute med anløp blant annet av Kristiansand, Farsund, Åndalsnes, Lødingen og Alta.

Den formelle eieren av Hurtigruten AS er Silk Topco AS, der majoritetsaksjonær er det Luxembourg-registrerte selskapet Silk Holdings Sarl, som igjen hovedsakelig eies av det britiske investeringsfondet TDR Capital. Hurtigruten-konsernets hovedkontor ble i 2013 flyttet fra Narvik til Tromsø.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Faktaboks

Hurtigruten AS
Sektorkode
2100 Private aksjeselskaper mv.
Næringskode(r)
68.209 Utleie av egen eller leid fast eiendom ellers

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg