MiG-29 er et russisk tomotors jagerfly. Det var Russlands første fjerdegenerasjons jagerfly, og er eksportert til omkring 30 land.

MiG-29 fløy første gang 6. oktober 1977, og ble først tatt i bruk fra 1983. Det var i normal produksjon frem til 1993, da 1345 MiG-29 var produsert. Et antall fly er blitt ferdigstilt etter dette og nye fly har blitt produsert i mindre serier, og man regner med at i alt kan så mange som 1600 MiG-29 være produsert.

Varianten MiG-29SMT fløy første gang i 1998. Dette er en moderniseringsvariant utstyrt med blant annet ny radar, nye våpensystemer og digital cockpit, og en rekke MiG-29 har blitt ombygd til denne varianten.

Variantene MiG-29K og MiG-29M er er varianter utviklet for bruk fra henholdsvis hangarskip (K) og kystbaser (M). De fløy opprinnelig første gang i 1986 og 1988, men ble begge kansellert. Fornyet interesse førte til at en modernisert variant av MiG-29K fløy igjen i 2004. MiG-29K ble levert til India fra 2009, og ble der første gang tatt i bruk av en operativ enhet fra 2013. Det er også levert til den russiske marinen. MiG-29K og M er nybygde varianter, med blant annet nytt skrog og større vinger enn andre varianter av MiG-29. MiG-29M har periodevis blitt markedsført som MiG-33 og MiG-35 for eksport.

Varianten MiG-29SMT er utstyrt med to turbofanmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 49,4 kN; 81,4 kN med etterbrenner. Den er utrustet med én 30 mm maskinkanon, og har ti festemaster for en våpenlast opptil 4500 kg.

  • Vingespenn: 11,41 m
  • Lengde: 17,32 m
  • Maksimal startvekt: 22 000 kg
  • Toppfart: mach 2,25
  • Største operasjonshøyde: 57 400 fot (17 496 m)
  • Rekkevidde: 1800 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.