MiG-29 er et russisk tomotors jagerfly. Det var Russlands første fjerdegenerasjons jagerfly, og er eksportert til omkring 30 land.

MiG-29 fløy første gang 6. oktober 1977, og ble først tatt i bruk fra 1983. Det var i normal produksjon frem til 1993, da 1345 MiG-29 var produsert. Et antall fly er blitt ferdigstilt etter dette og nye fly har blitt produsert i mindre serier, og man regner med at i alt kan så mange som 1600 MiG-29 være produsert.

Varianten MiG-29SMT fløy første gang i 1998. Dette er en moderniseringsvariant utstyrt med blant annet ny radar, nye våpensystemer og digital cockpit, og en rekke MiG-29 har blitt ombygd til denne varianten.

Variantene MiG-29K og MiG-29M er er varianter utviklet for bruk fra henholdsvis hangarskip (K) og kystbaser (M). De fløy opprinnelig første gang i 1986 og 1988, men ble begge kansellert. Fornyet interesse førte til at en modernisert variant av MiG-29K fløy igjen i 2004. MiG-29K ble levert til India fra 2009, og ble der første gang tatt i bruk av en operativ enhet fra 2013. Det er også levert til den russiske marinen. MiG-29K og M er nybygde varianter, med blant annet nytt skrog og større vinger enn andre varianter av MiG-29. MiG-29M har periodevis blitt markedsført som MiG-33 og MiG-35 for eksport.

Varianten MiG-29SMT er utstyrt med to turbofanmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 49,4 kN; 81,4 kN med etterbrenner. Den er utrustet med én 30 mm maskinkanon, og har ti festemaster for en våpenlast opptil 4500 kg.

  • Vingespenn: 11,41 m
  • Lengde: 17,32 m
  • Maksimal startvekt: 22 000 kg
  • Toppfart: mach 2,25
  • Største operasjonshøyde: 57 400 fot (17 496 m)
  • Rekkevidde: 1800 km

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.