Det utkom 2004 15 dagsaviser på arabisk og fransk, størst er Al-Ittihad al-Isjtiraki (Sosialistisk enighet, opplag ca. 110 000) og Al-Alam (Flagget, opplag ca. 100 000) som utkommer henholdsvis i Casablanca og Rabat. Dessuten utkommer nærmere 40 andre aviser og tidsskrifter. Landet har relativt stor grad av pressefrihet, men aviser kan inndras, da kritiske artikler om visse emner ikke godtas. Dette gjelder bl.a. Marokkos rolle i Vest-Sahara-saken.

Det statlige kringkastingsselskapet Radiodiffusion Télévision Marocaine (grunnlagt 1928) kontrolleres av informasjonsdepartementet og er finansiert ved lisensavgift, reklame og statsbevilgninger. Det er tre radiokanaler med programmer på arabisk og berberspråk, foruten fransk, engelsk og spansk. Fjernsynssendingene startet i 1962 med daglige programmer på arabisk og fransk, delvis finansiert med reklame. En annen TV-kanal, SOREAD 2M (2M International) ble startet 1989. Den er delvis eid av staten (ca. 70 %) og private interesser. Den sender også på arabisk og fransk. Det er to private radiostasjoner: Radio Méditerranée, som sender på arabisk og fransk, og Voice of America, som har en av sine hovedsendere i Tanger.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.