Massemedier i Marokko

Marokko har en lang historie med statlig eierskap og kontroll over medier, og selv om det statlige monopolet over kringkasting ble avskaffet i 2005 eier staten fortsatt mange kringkastingskanaler. Medielandskapet preges i tillegg av et mangfold av private aktører og eierskap, både i den trykte pressen og på nett.

Marokko har en noe større grad av pressefrihet enn enkelte andre land i Nord-Afrika, men kritiske artikler om visse emner godtas likevel ikke. Dette gjelder blant annet Vest-Sahara-saken, monarkiet og islam. Journalister så vel som nettbrukere kan risikere å bli straffeforfulgt.

Marokko rangeres som nummer 133 av 180 land på Reportere uten grensers pressefrihetsindeks, og av Freedom House rangeres Marokko som «delvis fritt» når det gjelder frihet på internett (2020).

Tradisjonelle medier

De fleste av landets TV-kanaler eies av staten. Den mest populære TV-kanalen, 2M, er imidlertid delvis statlig og delvis privat eid. Kanalen sender på arabisk og fransk i tillegg til noe på berberspråk. Mange har også tilgang til utenlandske TV-kanaler gjennom satellitt. Radio er fortsatt et populært medium, og er preget av en blanding av statlig og privat eierskap.

De mest leste avisene er arabiskspråklige al-Akhbar, al-Massae og Assabah. Av de franskspråklige er L'economiste den største dagsavisen. Tradisjonelt har den franskspråklige pressen vært rettet mot landets elite, og på tross av synkende popularitet støttes denne delen av presse av viktige økonomiske aktører.

Nye medier

74 prosent av Marokkos befolkning bruker internett (ITU, Verdensbanken, 2019). Mye av trafikken skjer over mobilt nett og marokkanere har 128 mobilabonnementer per 100 innbyggere (ITU, Verdensbanken, 2019). De mest populære sosiale mediene er WhatsApp, Facebook, YouTube og Instagram.

De fleste av de mest leste nyhetssidene på nett er ikke tilknyttet trykte aviser. Hespress.com og Chouftv.ma er blant de mest populære.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg