llustrasjon av magnetring og sensor
Illustrasjon av magnetring som er festet til et hjullager eller andre komponenter som følger rotasjonen til hjulet. Magnetringen består av permanentmagneter med Nord og Sydpoler merket "N"og "S". Sensoren er den med to ledninger som er festet ved/over magnetringen og føler forandringer i magnetfeltet
llustrasjon av magnetring og sensor
Lisens: CC BY SA 3.0

MRE-sensor (Magneto resistance sensor) er en type sensor/giver/føler som brukes i blant annet i bil/kjøretøy (lette/tunge) til å registrere en bevegelse. Denne type sensorer kalles aktive sensorer fordi de trenger å være tilført spenning for å virke.

Faktaboks

Også kjent som

Magneto resistance sensor

Bruksområde

En MRE-sensor er oftest brukt som hjulsensor tilknyttet ABS (blokkeringsfrie bremser) og ESP systemet (bilens antisklisystem), men kan også bli brukt til å registrere annen type bevegelse/rotasjon.

Det brukes flere typer sensorer i bil som registrerer rotasjon slik som induktiv giver og hallgiver. Fordelen til MRE-sensorene er at de kan registrere rotasjon (RPM) med liten hastighet og kan registrere rotasjoner i begge retninger. Dette er gunstig for hvis sensoren blir brukt som en ABS hjulsensor kan sensoren registrere om bilen går fram- eller bakover. Dette er viktig for en best mulig funksjon på ABS-systemet. En annen fordel er at MRE-sensorer er mindre av størrelse enn en induktiv sensor og har av den grunn en større fleksibilitet ved plassering.

Oppbygging

En MRE-sensor består av en magnet-ring med permanente magneter som roterer for eksempel med hjulhastigheten (ABS) (se illustrasjonen), og et sensorelement som fanger opp forandringene i magnetfeltet som skapes av magnetringen og sender denne informasjonen til systemets styreenhet.

Funksjon

Magnetene som er en del av magnetringen, som roterer med hjulet (magnetringen er oftest festet til hjullageret), dannes det et magnetfelt som påvirker det magneto resistive elementet montert inne i selve sensoren.

Sensoren trenger for å virke er en spenningstilførsel (ofte 5volt), en minus-/jordingstilkobling og en signalledning som sender et digitalt signal til styreenheten sensoren er tilkoblet til. Et digitalt signal er et signal som er enten på (1) eller av (0). Verdiforskjellene mellom på eller av kan variere mellom bilfabrikanter, men for MRE-sensorene er forskjellen mellom på (1) og av (0) oftest under 0,5volt.

Det som får styreenheten til å avgjøre hastigheten på det roterende hjulet er frekvensen til signalet (frekvens er tiden mellom et signal og neste).

Funksjonsfeil

Feil på systemet kan forårsakes av vanninntrenging på elektroniske komponenter og skape dårlig kontakt eller fysisk skade mm. Ved feil på en hjulsensor vil ikke ABS-styreenheten kunne registrere hjulets hastighet, og en ABS-lampe som indikerer feil på systemet vil lyse på bilens instrumentbord/display. Når ABS-lampen lyser, virker ikke ABS-systemet eller andre systemer som er avhengig av å registrere hjulrotasjon slik som ABS, ESP og antispinn.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg