Torrey Canyon
Vraket av Torrey Canyon etter ulykken. Noe av oljesølet kan ses til høyre i bildet.
Torrey Canyon
Av /NTB.
Tankskip, tverrsnitt.
Det er krav til dobbelhud på tankskip. Det vil si at skroget er bygget med en ytre og indre platekledning. Dette kan forhindre utslipp ved kollisjon og grunnstøting.
Tankskip, tverrsnitt.

MARPOL-konvensjonen er en internasjonal avtale som skal forhindre ulike typer forurensning fra skip.

Faktaboks

Etymologi

forkortelse fra engelsk MARPOL, 'Marine Pollution'

Også kjent som

The International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, MARPOL 73/78.

Konvensjonen har til hensikt å beskytte det marine miljø, og kystnære samfunn. I tillegg skal MARPOL begrense luftforurensningen til sjøs. For eksempel stiller MARPOL spesifikke krav til skrogettankskip, som skal være dobbelhudet. Dette for å hindre utslipp i havet ved kollisjon og grunnstøting.

MARPOL er en av de fire grunnpillarene til Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, IMO. De øvrige er STCW-konvensjonen, SOLAS-konvensjonen, og MLC-konvensjonen – som omhandler kompetansekrav, sikkerhet, og arbeidsliv til sjøs.

MARPOL-konvensjonen er inndelt i såkalte annekser, det vil si ulike kategorier av forurensning som faller under MARPOLs avtaleverk. Disse anneksene har blitt implementert gradvis gjennom slutten av 1900-tallet og fram mot nåtid.

Anneks Kategori Ikrafttredelse
1 Forhindre oljeutslipp fra skip, eller oljeblandet vann. Oljetankskip. 1983
2 Utslippskontroll av skadelige flytende stoffer (NLS) fra skip. Kjemikalietankskip. 1987
3 Forhindre forurensning fra skip som frakter skadelige, innpakkede, stoffer. 1992
4 Kontroll av kloakkutslipp fra skip. 2003
5 Forhindre forsøpling fra skip. 1988
6 Kontroll av luftforurensning fra skip. 2005

Historikk

MARPOL stammer fra Den internasjonale konvensjon til forhindring av oljeforurensning fra skip, OILPOL, som trådte i kraft i 1954. På denne tiden var oljeutslipp forbundet med rengjøring av skipets tanker, der det oljeblandede vaskevannet ble pumpet på sjøen. Konvensjonen la føringer for skipets utslipp av denne typen vann.

Etter Torrey Canyons grunnstøting, og påfølgende oljeutslipp, i 1967, ble OILPOLs rammeverk ansett som utjenlig med sitt formål. Dette førte til utarbeidingen av et nytt internasjonalt avtaleverk som skulle erstatte OILPOL. MARPOL ble vedtatt i to omganger i 1973, og 1978.

På 1970-tallet, og årene etter, forekom det en rekke tankskipsulykker som førte til alvorlige miljøkatastrofer, for eksempel Amoco Cadiz og Exxon Valdez. Dette har ført til en rekke endringer i det som er dagens MARPOL-rammeverk.

Dagens MARPOL-konvensjon er ratifisert av 156 stater, og utgjør 99% av tonnasjen til verdens handelsskip.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg