oljetankskip

Bøyelasteren Hilda Knutsen på 122 842 dødvekttonn er en av mange bøyelastere som tilhører Knutsen-rederiet i Haugesund.

Artikkelstart

Oljetankskip er skip som frakter råolje eller oljeprodukter. Lasten føres flytende løst i rommet. Tankskip er inndelt i en rekke tanker alt etter størrelse på skipet og type last skipet er bygd for å føre. Skip som er utstyrt for frakt av flere typer last samtidig, kalles parceltanker. Tankskip som frakter olje fra et offshore oljefelt til en terminal eller et raffineri, kalles shuttletanker eller bøyelaster.

Det første skipet som ble bygd for frakt av olje i bulk ble konstruert i 1878 av nordmannen Even Tollefsen fra Nøtterøy ved Tønsberg. Tidligere var olje og oljeprodukter fraktet i tønner. Tollefsen regnes som tankskipets oppfinner.

Etter hvert som oljeforbruket i verden økte ble behovet for frakt av olje stadig større, og særlig fra 1920-årene utviklet tankskipsfarten med olje seg sterkt. Norske redere har i lange perioder vært blant de ledende i verden innen tankfart. Bergesen d.y. ASA var verdens største tankrederi fra 1970-tallet og frem til det i 2003 ble solgt til World-Wide Group. Bergens-rederen Hilmar Reksten var også en av verdens største tankredere. I årene etter andre verdenskrig bygde han opp en stor tankflåte der mange av de største tankskipene i 1960- og 1970-årene ble bygd ved Aker Stord. Rederivirksomheten til Reksten ble avviklet på 1970-tallet etter store økonomiske tap. Nordmannen John Fredriksen, som har vært bosatt i London og på Kypros, regnes etter 2000 som verdens største tankreder. Han har særlig bygd opp denne delen av sin forretningsvirksomhet rundt rederiet Frontline fra midt på 1990-tallet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg