Gassbrann, bekjempelse.
I tråd med kapittel 2 i SOLAS, skal sjøfolk rutinemessig trene på blant annet brannbekjempelse.
Gassbrann, bekjempelse.
Lisens: CC BY NC SA 3.0

SOLAS-konvensjonen er en internasjonal avtale som stiller bestemte sikkerhetskrav til skip.

Faktaboks

Også kjent som

The International Convention for the Safety of Life at Sea.

Konvensjonen har til hensikt å verne om menneskeliv til sjøs, og dette praktiseres gjennom krav og kontroll til bygging av skipet, sikkerhetsutstyr om bord, og selve driften av skipet. For eksempel skal et skip i henhold til SOLAS-krav ha visse typer kommunikasjonsutstyr, brannvernsutstyr, livredningsutstyr, og livbåter om bord.

SOLAS er en av de fire grunnpillarene til Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen, IMO. De øvrige er STCW-konvensjonen, MARPOL-konvensjonen, og MLC-konvensjonen – som omhandler kompetansekrav, forurensningsvern, og arbeidsliv til sjøs.

Historikk

Konvensjonen var et direkte resultat av Titanics forlis i 1912. Datidens sikkerhetsstandarder tok i liten grad hensyn til antall passasjerer, og metoder eller prosedyrer for å sikre mannskapets og passasjerenes liv i nødstilfeller. Skipet seilte i henhold til datidens regelverk, selv om det kun hadde livbåtplasser for omtrent halvparten av menneskene om bord. På grunn av dette, falt deler av de rettslige prosessene etter forliset under prinsippet om Act of God. Dette førte til debatt og oppfordringer om økt fokus på sikkerhet til sjøs.

Det første traktatet ble vedtatt i 1914, med revideringer i 1929, 1948, 1960, og nåværende avtale fra 1974. Konvensjonen er ratifisert av 167 land, og dette representerer 99% av tonnasjen til verdens handelsskip.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg