Hermann Bongard

Hermann Bongard. Den ildfaste formen Vulcanos med dekoren A la Carte. Figgjo Fajanse ca. 1959.

Blomquist. Gjengitt med tillatelse

Hermann Bongard er en norsk tegner, bokkunstner, brukskunstnergrafisk designer og industridesigner. Han var produktiv innen flere fagfelt på 1950 og –60-tallet. Designet hans pryder blant annet serviser, glass, bestikk, etiketter, bokomslag, plakater og tekstiler.

Ofte samarbeidet han med kjente firmaer, som Figgjo og Vinmonopolet. Han var formgivingssjef i Cappelen Damm og overlærer ved grafisk avdeling ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Bongard mottok flere høythengende designpriser.

Hermann Bongard ble utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole fra 1938 til 1941. Fra 1941 til 1943 arbeidet han som reklametegner ved Trekk Reklamebyrå. Han tegnet blant annet ex libris og reklameillustrasjoner for Bonytt.

Etter et studieopphold i Paris arbeidet han i tidsrommet 1947 til 1955 ved Christiania Glasmagasins tegnekontor. I løpet av disse sju årene samarbeidet han blant annet med Hadeland Glassverk om å lage dekorative glassvegger til en rekke utsmykningsprosjekter. I tillegg designet han bruks- og kunstglass, blant annet det prisbelønte vinglasserviset Hermann (1952). Flere av glassene var dekorert med gravyr og slipning, men av spesiell interesse er hans prydglass med spesielle farge- og trådvirkninger.

I perioden 1955 til 1960 arbeidet Bongard som frilansdesigner og tegnet for mange firmaer. Han tegnet blant annet gjenstander av rustfritt stål for Polaris Fabrikker og vin-etiketter og bokstavtyper for Vinmonopolet. Han designet flere serviser for Figgjo fra 1957 til 1963.

Fra 1960 til 1964 var Bongard kunstnerisk leder for brukskunstorganisasjonen PLUS i Gamlebyen i Fredrikstad.

I årene 1966 til 1968 var han formgivningssjef i Cappelen Damm, der han lagde bokomslag og bokillustrasjoner. Fra 1968 og fram til pensjonsalderen underviste han ved grafisk avdeling på Statens håndverks- og kunstindustriskole.

Hermann Bongard mottok en rekke designpriser, blant annet gull- og sølvmedalje ved Triennalen i Milano 1954, Lunningprisen 1957, Bokkunstprisen 1969 og Jacob-prisen 1982. 

1973 donerte han sin private samling av egne arbeider til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Samlingen viser den unike bredden i hans arbeidsfelt samt de stilrene linjene som i dag er ettertraktet av samlere.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.