Hans Peter Børresen

Faktaboks

Hans Peter Børresen
født:
29. november 1825, København
død:
23. september 1901, India
Den danske misjonæren Hans Peter Børresen var med på å stifte Santalmisjonen.
Av /Nasjonalbiblioteket.

Hans Peter Børresen

Av /NTB Scanpix ※.

Hans Peter Børresen var en dansk misjonær og stifter av Den danske Santalmisjon i 1867. Samme med den norske misjonæren Lars Olsen Skrefsrud grunnla han Den nordiske Santalmisjonen. På den tiden de anla den nordiske Santalmisjon sto det nordiske fellesskapet sterkt. Senere norsk selvstendighet gjorde at man igjen opererte med nasjonale Santalmisjoner.

Bakgrunn

Børresen hadde gått i lære som smed i Danmark. I 1852 dro han til Berlin, der han tok teknisk utdannelse og arbeidet som maskinbygger. I Berlin traff han Caroline Hempel som han giftet seg med. Børresen ble utdannet som misjonær sammen med Lars Olsen SkrefsrudBrødremenighetens misjonsskole.

I 1864 reiste Børresen og Lars Olsen Skrefsrud med sine ektefeller til India for Johannes Evangelista Gossners misjonsselskap. Etter kort tid gikk de ut av dette misjonsselskapet og starte Santalmisjonen sammen med en engelsk baptistmisjonær i delstaten Bihar i Nordøst-India.

I 1867 – 1877 besøkte Børresen Danmark. Han var en god taler og fikk stor støtte til misjonsarbeidet. Misjonsarbeidet ble i 1877 organisert som et nordisk luthersk tiltak med en rekke støttegrupper, eller komiteer i de nordiske landene. Samme år ble Børresen viet som prest i København.

Teologisk profil

Børresen var opptatt av forkynnelse og formidling av kristendommen på det språket som lokalbefolkningen brukte. Han blir fremstilt som pietist, men først og fremst var han opptatt av Bibelens ord.

Børresen var ikke fortolkende i sin forståelse av evangeliene, og sto i en sammensatt kristen tradisjon der både brødremenighetens pietisme og baptistiske tradisjoner var viktige. Pietismen skilte seg imidlertid fra den baptistiske tradisjonen ved at den gikk inn for en langt strengere moral og strengere livsførsel. På misjonsfeltet var Børresen langt mer fleksibel og åpen for lokale kulturelle tradisjoner enn pietistiske forkynnere, men i kontakten med støttespillere hjemme uttrykte han seg nærmere de pietistiske tradisjonene. Grunnen til dette var antakelig at støtten i de nordiske land kom fra slike miljøer.

Bibeloversettelser og lokal kultur

Som dyktig språkmann og pioner innen misjonen var han opptatt av at oversettelser av Bibelen skulle baseres på grundig kunnskap om lokale tradisjoner og levemåte. Med sin bakgrunn som håndverker og teknisk kyndig hadde han solid bakgrunn for å forstå det praktiske livs utfordringer og han satte stor pris på godt håndverk. Denne bakgrunnen ga et godt fundament for å forstå den lokale kulturen og dens tradisjoner på en respektfull måte.

Kvinnesyn og ekteskap

Børresen arbeidet sammen med sin ektefelle og hadde stor støtte fra henne. Ekteskapet var for ham en grunnleggende del av det kristne fellesskap.

Den baptistiske og den engelske kirkes misjonsbevegelse startet det som ble kalt zenana misjoner for å nå kvinner som var utelukket fra kontakt med menn utenfor familien. Caroline Børresen (født Hempel) var en av de kvinner som aktivt arbeidet som misjonær innen miljøer som var lukket for menn.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Andersen, Peter Birkelund B. (2016). Interpreting the Santal Rebellion: From 1855 till the End of the Nineteenth Century. Avhandling.København: Københavns Universitet
  • Birkeland, K. B. (1900). Lysglimt i mørke. Minneapolis: Birkeland, K. B.
  • Bodding, P.O. (1936).Santal Dictionary (Fem bind). Oslo: Dybwad
  • Bodding, P.O. (1925 – 1927). Studies in Santal Medicine and Connected Folklore (To bind). Calcutta: Asiatic Soceity.
  • Bodding, P.O. (1924). A Chapter of Santal Folklore. Oslo: Etnografisk museum.
  • Bodding, P.O. (1922). Materials for a Santal Grammar. Dumka: Santal Mission for the Northern Churches.
  • Bodding, P.O. (1918). Lidt om Santalbibelens Tilblivelse. København: Den nordiske santhalmission.
  • Bøgh, B.B. (1925). Blant spedalske. København: Den nordiske santhalmission.
  • Dalhoff, N. (1892). Den nordiske santhalmissionen. København: Centratrykkeriet
  • Gjesing, Knud (1961). En missionspioner. H.P. Børresens liv med særligt henblik på hans missionsvirksomhed, Kirkehistoriske Studier II. København: Gads forlag.
  • Hall, Birger (1922). Lars Skrefsrud. Oslo: Bjørnstad
  • Hertel, L. (1884). Den nordiske santhalmissionen
  • Hodne, Olav 1966 L.O. Skrefsrud Missionary and Social Reformer among the Santals of Santal Parganas, Avhandling Egede Instituttet. Oslo: Forlaget Land og Kirke.
  • Jørgensen, F. (1920). Evangeliet blant Santalerne. København: O. Lohse.
  • Løth, J (1937). Lars Olsen Skrefsrud misjonær blant Santalene. Oslo: Santalmisjonens forlag
  • Nielsen, Frederik (1882). Det nordiske frimureriet og historien. København: Ukjent forlegger-
  • Nyhagen, Johan og Hodne, Olav (1975). Santalmisjonens historie: med særlig henblikk på utviklingen i India og Norge 1867 – 1967. Oslo: Den norske santalmisjon.
  • Rosenlund, R. (1920). Fra Santalistan. København:Nordiske Santalmission
  • Skrefsrud, Lars Olsen (1897). Prædikner og foredrag. Minneapolis: Ungdommens Vens Trykkeri.
  • Skrefsrud, Lars Olsen (1883). Basis er vor Kristentro. København: Lehman & Stages.
  • Skrefsrud, Lars Olsen (1873). A Grammar of the Santhal Language. https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.93972 (Lest 9/6-2018).

Kommentarer (2)

skrev Sverre Olav Lundal

Den siste setninga i artikkelen om Hans Peter Børresen krev ei utdjuping:"Hans kristendoms- og kirkesyn var pietistisk, uten dypere teologisk innsikt."

svarte Mari Paus

Hei Sverre Olav! Takk for innspillet. Jeg er enig i at det hadde vært fint med en utdyping her. Dessverre har vi har ingen fagansvarlig for kristen misjonsvirksomhet i øyeblikket. Vennlig hilsen Mari i redaksjonen

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg