Trondheim, norsk metallindustriselskap med røtter tilbake til 1906. Fesil fremstiller ferrosilisium og silisiummetall. Etablerte smelteverk i Holla (Kyrksæterøra i Hemne, 1962) og Mo i Rana (etablert 1989). Også brikettfabrikk i Porsgrunn. Eide også Lilleby smelteverk i Trondheim, som ble nedlagt i 2002. Omsetning ca. 3,9 mrd. kr (2011). Konsernet var tidligere kontrollert av den sveitsiske metallhandleren Giovanni Luigi Ghezzi, men har siden 2008 vært eid av investorene Arne Blystad og Jan Haudemann-Andersen.

Fesil har sin opprinnelse tilbake til 1906, da Ilens Smelteverk startet med produksjon av karbid. Raffinering av zink fra 1911. Ble kjøpt i 1928 av professor i metallurgi ved Norges tekniske høgskole, Harald Pedersen. En vitenskapsmann med evne til å omsette sine eksperimenter til lønnsom industri.

Selskapet produserte ferrokrom og manganlegeringer. Pedersen hadde i 1927 opprettet Lilleby Smelteverk, som laget ferrosilisium og andre ferrolegeringer. Ila & Lilleby Smelteverk ble dannet ved sammenslåingen av de to selskapene 1. januar 1937. Ila Smelteverk ble nedlagt kort tid etter fusjonen. Lilleby Smelteverk ble rustet opp for produksjon av lavprosentlig ferrosilisium, og fikk etter krigen oppdraget med å rydde samtlige flyplasser i Norge for tyske flyvrak og smelte disse om til aluminiumlegeringer.

Selskapet drev 1938–62 også Tafjord Smelteverk, som ble erstattet av Holla i Hemne(opprettet 1964), og 1974–87 Trolla Brug, som produserte støpejernsovner. ILS var lenge familieeid, men etter dårlige resultater i begynnelsen av 1990-årene, gikk nye eiere inn 1995, og selskapet ble børsnotert under navnet Fesil.

Produksjonen på Lilleby i Trondheim ble flyttet til Mo i Rana i 2002. Fabrikken i Porsgrunn ble nedlagt i 2005. Startet i 2009 prøveproduksjon av silisium til solcelleindustrien ved Lilleby Smelteverk, gjennom selskapet Fesil Sunergy. Dette ble solgt til det tyske industrikonsernet Enovik Industries AG i 2011. Solgte i 2010 fabrikken på Holla til tyske Wacker Chemie, for å fokusere på ferrosilisium. Har i dag kun produksjon i Mo i Rana.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.