Black Friday ble introdusert i Norge i 2010 av Oslo Fashion Outlet i Vestby. Komplett.no ble den første nettbutikken som fulgte opp samme år. Handelsstanden over hele landet har fulgt etter og dagen har også fått mye oppmerksomhet i media. Kjennetegn for markedsføringen har vært bruk av uvanlige virkemidler som skaper en opphetet stemning gjennom unormale åpningstider, billige lokketilbud, «kamp» om varer, direktesendinger fra kjøpesenter, og fokus på heldige vinnere av billige varer.
SIFO gjorde en representativ undersøkelse om nordmenns handlevaner ved Black Friday 2018. Noe over en tredjedel av nordmenn, 36 prosent, handlet denne dagen. Det var særlig de yngre som deltok. Gjennomsnittlig ble det handlet for 1 835 kr. Verken inntekt eller utdanning hadde noen betydning for hvem som handler. Svært få over 67 år handlet, mens litt over 50 prosent av folk i 20- og 30-årene tok del. Det var flere kvinner enn menn. Mange handler for andre, slik som til barn eller andre familiemedlemmer. Undersøkelsen støtter ikke opp om myten at innkjøp på Black Friday er impulsive. En tredjedel av kjøpene var planlagt som julegaver. De viktigste varene var elektronikk og klær.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.