Armstrong Whitworth Aircraft er en tidligere britisk flyprodusent.
Armstrong Whitworth Aircraft
Historie
Armstrong Whitworth Aircraft ble etablert i 1913 som en egen avdeling for flyproduksjon i Gosforth, nord for Newcastle, av Tungindustriselskapet Sir W.G. Armstrong Whitworth and Company. Under ledelse av den nederlandske flykonstruktøren Frederick Koolhoven utviklet Armstrong Whitworth sitt første egenutviklede fly i 1914. Koolhoven forlot Armstrong Whitworth i 1917, og siden ettespørselen for flyproduksjon forsvant etter slutten av første verdenskrig ble avdelingen for flyproduksjon lagt ned i 1919.
I 1920 kjøpte Sir W.G. Armstrong Whitworth and Company opp Siddeley-Dealy, og etablerte selskapet Armstrong Siddeley. Flyproduksjonen ble gjenopptatt, og Sir W.G. Armstrong Whitworth Aircraft Company ble gjenopprettet, opprinnelig i Parkside ved Coventry, men flyttet til Whitley i West Midlands i 1923. Vickers-gruppen tok i 1927 over hele selskapet, og slo det sammen med sitt eget som Vickers-Armstrongs. I 1935 ble flyproduskjonen kjøpt opp av Hawker Aircraft og ble en del av Hawker Siddeley Aircraft Company. Gjennom flere offisielle navneskifter fortsatte selskapet likevel å utvikle og produsere flytyper under navnet Armstrong Whitworth, og først i 1963 forsvant navnet helt.
Flytyper
F.K.3
F.K.3 var et enmotors, toseters fly for nærstøtte (biplan), brukt under første verdenskrig. Det var konstruert under ledelse av Frederick Koolhoven, og fløy første gang i 1915. Det ble tatt i bruk av Royal Flying Corps fra mars 1917, og var brukt i Middelhavet og Midtøsten. 493 fly ble produsert.
F.K.8
F.K.8 var et enmotors, toseters fly for nærstøtte og lett bombefly (biplan), brukt under første verdenskrig. Det fløy første gang i mai 1916 og ble tatt i bruk på Vestfronten fra januar 1917. Mellom 1450 og 1650 fly ble produsert frem til 1918, og det var i bruk i det britiske flyvåpenet frem til 1919.
Siskin III
Siskin III var et enseters, enmotors jagerfly (biplan) som fløy første gang i 1923, og var en viderutvikling av et jagerfly opprinnelig utviklet av Siddeley. Over 450 fly ble produsert, og det var i bruk i det britiske flyvåpenet som jagerfly fra 1924 til 1932. Det ble også eksportert seks fly til Romania, to til Canada og to toseters fly til Estland.
Atlas
Atlas var et enmotors, toseters forbindelsesfly (biplan). Det fløy første gang i mai 1925, og ble tatt i bruk av det britiske flyvåpenet fra 1928. I alt ble 346 Atlas produsert for det britiske flyvåpenet, hvorav 175 som treningsfly. I tillegg ble 14 fly produsert for eksport til Kina.
Atalanta
Atalanta var et firemotors passasjerfly. Det ble produsert for flyselskapet Imperial Airways, og fløy første gang i 1932. Av åtte fly produsert ble de gjenværende fem i 1941 overført til det indiske flyvåpenet, hvor de ble brukt som patruljefly.
Argosy (I)
Argosy var et tremotors passasjerfly (biplan) som fløy første gang i 1926.
- Les mer om Argosy
Ensign
Ensign var et firemotors passasjerfly som fløy første gang i 1938.
- Les mer om Ensign
Whitley
Whitley var et tomotors bombefly som fløy først gang i 1936 og ble brukt under andre verdenskrig.
- Les mer om Whitley
Albemarle
Albemarle var et tomotors transportfly og trekkfly for glidefly brukt under andre verdenskrig. Det fløy første gang i 1940, og var opprinnelig utviklet og produsert som bombefly, men ble aldri brukt operativt som dette. I alt 600 fly ble produsert.
Meteor NF
Meteor NF var en tomotors, toseters jetdrevet nattjagervariant av Gloster Meteor. Fordi Gloster ikke hadde kapasitet ble utviklingen og produskjonen overført til Armstrong Whitworth. I alt 575 Meteor NF ble produsert. Meteor NF fløy første gang i 1950, og var i bruk av det britiske flyvåpenet fra 1951 til 1961.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.