Alnabruterminalen

Alnabruterminalen
Omlasting fra semitrailer til jernbane på Alnabruterminalen, 2005.
Av /Scanpix.
Alnabruterminalen, 2010
Alnabruterminalen, 2010
Av .
Lisens: CC BY SA 2.0

Artikkelstart

Alnabruterminalen er Norges største godsterminal for vei og bane, og er selve navet i norsk godstransport med tog. Den ligger sentralt plassert i Groruddalen i Oslo og har direkte jernbaneforbindelse med Oslo Havn. Omtrent 70 prosent av godstrafikk med tog til steder med jernbane i Norge går via Alnabruterminalen.

Jernbaneterminalen har per 2020 en kapasitet på rundt 600 000 TEU (20 fots containere). Dette gjør Alnabruterminalen til er en stor godsterminal også i europeisk målestokk.

Terminalen er tilrettelagt for intermodal transport (bruk av flere transportmidler i en transportkjede) og er tilknyttet jernbanenettet via Hovedbanen med inn- og utkjøring fra Loenga og Bryn i sør og Grorud i nord, samt Gjøvikbanen ved Grefsen. Alnabruterminalen, med kombinasjonen vei og bane, blir da en intermodal terminal.

Beskrivelse

Terminalen har tidligere fungert som en sentralskiftestasjon for vognlast, og den ble bygd opp med hensyn på denne typen drift. Vognlast er mer sporkrevende enn containertransport. Terminalen har mange spor, men få lastegater.

En rekke grossister, speditører, handelsbedrifter, logistikkfirmaer og transportører har lokalisert sine virksomheter i tilknytning til terminalen.

Tjenester terminaloperatørene utfører for togselskapene er blant annet:

  • løfting
  • vognvisitasjon
  • skifting
  • bremseprøve
  • håndtering av farlig gods

Terminaloperatørene har kraner, gaffeltrucker og reachstackere (større løftemaskiner) tilgjengelig. Følgende typer lastenheter benyttes:

  • vekselflak
  • ISO-containere
  • semi-hengere
  • termocontainere
  • multi-purpose bilvogner
  • vognlast (kun skifting, ikke omlasting)

Det er gjort flere utredninger for å modernisere godsterminalen slik at den skal kunne håndtere større godsmengder. En avlastingsterminal er vurdert for å kunne møte fremtidig vekst i godsvolumene med jernbane.

Konkurransekraften til gods på jernbane krever at det kan kjøres lengre tog, ved å øke gjennomsnittlig toglengde fra 480 til 640 meter på hovedstrekningene. Terminalene må også tilpasses for lengre tog. EU ønsker toglengder på 750 meter i EUs kjernenettetverk, også på Alnabru. Det betyr at Alnabru må kunne håndtere 750 meter lange tog.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg