Air Greenland Dash8-200 ved Kulusuk lufthavn

Air Greenland er et grønlandsk flyselskap, med hovedkontor i Nuuk. Selskapet er «flag carrier» for Grønland, og opererer ruter rundt på øya og til enkelte internasjonale destinasjoner.

Selskapet har cirka 650 ansatte og en flåte på 37 luftfartøy.

Historie

Flyselskapet ble etablert 7. november 1960 under navnet Grønlandsfly A/S. Selskapet ble grunnlagt av SAS og et lokalt gruveselskap i Ivittuut. I begynnelsen besto flåten av DeHavilland DHC-3 Otter i tillegg til Sikorsky S-55 helikoptre. Etter kort tid kom også DeHavilland DHC-6 Twin Otter i bruk, sammen med Catalina sjøfly. I 1965 skaffet Grønlandsfly også en større maskin, for å kunne operere langdistanse. Her falt valget på Douglas DC-4.

Grønland besto av få rullebaner, men desto flere heliporter. Dette gjorde at de allerede tidlig satset mest på helikoptertrafikk til de ulike delene av øya.

På 1960- og 1970-tallet forsøkte flyselskapet gradvis å utvide rutenettet sitt, ved å inkludere flere mindre steder over større deler av øya. Imidlertid var det gruvesatsningene rundt om som ofte styrte hvor rutene ble lagt. Etter hvert som gruvedrift startet opp eller stengte, så ble behovet for rutedrift endret.

Ved inngangen til 1980-tallet valgte det Grønlandske selvstyre å investere i kortbaneflyplasser i enkelte områder, Nuuk, Ilulissat og Kulusuk. For å dekke det nye flyplassnettverket, investerte Grønlandsfly i fly av typen DeHavilland Dash-7, som med sine 4 motorer og god passasjer- og lastekapasitet var godt egnet for korte rullebaner, og som skulle opereres i tidvis tøffe værforhold.

29. september 1979 fikk selskapet levert sin første Dash-7, og flere kom til i årene som fulgte.

En utfordring som ga regularitetsproblemer var at flere av flyplassene ikke hadde avisningsutstyr, noe som også ga selskapet en økonomisk belastning.

I denne tiden ble Kangerlussuaq lufthavn blitt etablert som hovedlufthavn på Grønland, og i 1981 åpnet Grønlandsfly sin første ordinære rute ut av øy – til Reykjavik på Island.

I mai 1998 anskaffet Grønlandsfly sitt første jetfly – en Boeing 757-200. Flyet, som fikk navnet «Lille Knud» etter forsker og etnolog Knud Rasmussen, ble satt inn i rute mellom Kangerlussuaq og København – en rute SAS så langt hadde hatt monopol på.

I 1990-årene ble også det Grønlandske nettverket av kortbaneflyplasser utvidet, med nye rullebaner ved Sisimiut, Maniitsoq, Aasiaat, Qaarsut og Upernavik, noe som gjorde at flyselskapet kunne utvide passasjertrafikken med fly vesentlig.

På begynnelsen av 2000-tallet valgte selskapet å skifte ut en del av den aldrende flåten, og med nye fly kom også nye muligheter. Det ble blant annet forsøkt med rute mellom København og Akureyri på Island, samt mellom Kangerlussuaq og Baltimore, USA, men begge disse rutene fikk kort levetid på bakgrunn av lave trafikktall.

På denne tiden valgte også Air Greenland, som selskapet nå hadde skiftet navn til, å anskaffe DeHavilland Dash8-202, og med denne flytypen kunne både innenlandstrafikken på Grønland og ruter mot Island opereres i større grad enn tidligere. Dette var viktig for selskapet, spesielt på de rutene hvor de hadde konkurranse av Air Iceland.

Navneskifte

18. april 2002 endret Grønlandsfly AS navn til Air Greenland AS, og omprofilerte samtidig hele flåten til den røde fargen og logoen som kjennetegner selskapet i dag.

Dagens drift

Selskapet opererer innenlandstrafikken på kontrakt for det Grønlandske selvstyret. Dette inkluderer i tillegg til ruteflygning også operasjoner innen luftambulansetjeneste og SAR-oppgaver (SAR = Search and rescue). Noe av dette gjøres gjennom datterselskapet Norlandair.

Air Greenland opererer utenlandstrafikk med sine større maskiner, til Reykjavik, København og Aalborg.

Selskapet har også avtale med US Air Force (USAF) om trafikk til og fra Thule Air Base/Pituffik lufthavn, samt opererer forsyningsfly til gruveområder og forskningsstasjoner ulike steder på innlandsisen.

I tillegg kommer helikoptertrafikk til totalt 45 ulike steder rundt på Grønland. Åtte av disse er regulære heliports, mens resten er sekundære stopp (Helistopp).

Flåte

Air Greenland Dash8 - 200
A330neo

Air Greenlands Airbus 330neo levert til selskapet 6. desember 2022. Her fotografert på København lufthavn.

A330neo
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Air Greenland har i dag 37 luftfartøyer i sin flåte. Dette består blant annet av en Airbus A330-200 som benyttes til ruter og charter ut av Grønland. I tillegg har de åtte fly av typen Dash8-202, som betjener kortbanenettet på Grønland, samt 26 helikoptre som trafikkerer de mindre bosetningene hvor det ikke er rullebane. Helikopterne som benyttes i dag er av typene Bell 212, Eurokopter 350 og Sikorsky S-61N. Til luftambulanseoppdrag benyttes Beech King Air 200.

I november 2019 gikk Air Greenland til bestilling av en ny Airbus A330-800 Neo, for å øke passasjer- og fraktkapasitet i selskapet, samt å kunne utfase et eldre fly.

Eierskap

Det Grønlandske selvstyre og SAS var hovedaksjonærer i Air Greenland, med 37,5 % av aksjene hver, fram til mai 2019. I tillegg eide den danske staten 25 %. Fra 2020 er 100 % av aksjene eid av det Grønlandske selvstyret.

Flyselskapet har eierinteresser i ulike selskap, og eier blant annet både hotell og reisebyrå. I tillegg er de inne på eiersiden i flyselskapene Norlandair og Nordurflug.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg