Grønland har, i likhet med Norge og Island, en flyrutestruktur som baserer seg på stamlufthavner og i tillegg en del mindre lufthavner som betjenes av mindre flytyper. De mest betydningsfulle er Kangerlussuaq og Nuuk – førstnevnte som innfallsport til Grønland, og den andre som lufthavn for Grønlands administrative sentrum.

Innenlands trafikk på Grønland betjenes for det meste av Air Greenland, men også det islandske Air Iceland Connect har vesentlig rutedrift på øya. Flytypen DeHavilland Dash, som er kjent for mange nordmenn, benyttes mye på Grønland.

Lufthavnene på Grønland drives av Grønlands Lufthavnsvæsen, som tilsvarer det norske Avinor. Selskapet har hovedkontor i Nuuk.

Kangerlussuaq lufthavn (Søndre Strømfjord lufthavn)

Kangerlussuaq lufthavn
Av .
Lisens: CC BY 3.0

Flyplassen i Kangerlussuaq har en rullebanelengde på 2815 meter, og er med det den eneste på øya som kan ta imot større fly av for eksempel typen Boeing 757. Dette gjør at det grønlandske flyselskapet Air Greenland benytter Kangerlussuaq som knutepunkt for sine internasjonale ruter. Flyplassen har derfor mye gjennomgangstrafikk, til andre steder på Grønland, med overgang mellom store og mindre flytyper her.

Kangerlussuaq ligger på vestsiden av Grønland, innerst i fjorden med samme navn. Stedet har ikke mer enn cirka 500 innbyggere, så flyplassen er en viktig arbeidsplass. Flyplassen er lokalisert lenger fra kysten enn de fleste andre på Grønland, og den har dermed også et relativt stabilt vær, som er gunstig for flyplassen. Imidlertid er den globale oppvarmingen et problem, da den frosne bakken er i ferd med å tine opp. Det er vurdert av de grønlandske luftfartsmyndighetene at noe må gjøres med grunnforholdene, dersom lufthavnen skal være operativ lenger enn cirka 2024.

Nerlerit Inaat lufthavn (Konstabel Pynt lufthavn)

Nerlerit Inaat lufthavn

I forbindelse med oljeleting på østsiden av Grønland, på Jameson land, ble flyplassen åpnet i 1985. Flyplassen ble opprettholdt, til tross for at man ikke fant olje. Det opereres trafikk med fly og helikopter, både innenlands på Grønland, og også til Akureyri og Reykjavik på Island.

Qaanaaq lufthavn

Lufthavnen er den nordligste sivile flyplassen på Grønland, lokalisert i byen Qaanaaq. Den ble bygget i 1991 for å dekke Qaanaaq og de nærliggende steder, da naboflyplassen Thule Air Base (cirka 10 mil lenger syd) ikke tar imot sivil trafikk i vesentlig grad.

Flyplassen er en livsnerve for bosetningen i nord, der transport av fersk mat og andre forsyninger hovedsakelig foregår med fly.

Narsarsuaq lufthavn

Narsarsuaq lufthavn

Lufthavnen ligger ved byen Narsarsuaq, og opereres med ruter både lokalt på Grønland, og til København og Reykjavik.

Narsarsuaq er et lite samfunn med cirka 200 personer som hovedsakelig er ansatt på flyplassen eller det tilhørende hotellet. Flyplassen er også viktig for lokalmiljøet, som ellers består av kraftstasjon, havn og verksteder.

USA etablerte Bluie West One Airport i Narsarsuaq i 1941, for å ha en flyplass for mellomlanding mellom flyfabrikkene i Nord-Amerika til kampene som pågikk i Europa. I 1947 ble flyplassen overført fra US Army til US Air Force. Flyplassen ble lagt ned i 1958, men gjenoppstod året etter, som base for en redningsaksjon som pågikk utenfor Kapp Farvel, der passasjerbåten M/S Hans Hedtoft gikk ned.

Fra 1960-tallet har flyplassen blitt benyttet til sivil trafikk. Den har en rullebane på 1829 meter, og kan med det ta ned mellomstore fly.

Sisimiut lufthavn

Sisimut lufthavne ligger ved byen Sisimut, som er Grønlands nest største by, lokalisert på vestkysten av øya, cirka 4 mil nord for Polarsirkelen.

Lufthavnen ble åpnet i 1990.

Maniitsoq lufthavn

Lufthavnen ligger rett vest for byen Maniitsoq, hvor cirka 2600 innbyggere holder til, på vestkysten av Grønland. I tillegg til flyplassen har byen også en mer sentrumsnær heliport.

Upernavik lufthavn

Lufthavnen ligger ved byen Upernavik, nordvest på Grønland. Byen har cirka 1000 innbyggere.

Air Greenland benytter lufthavnen blant annet som mellomlandingssted på vei til/fra den nordligste flyplassen, Qaanaaq lufthavn.

Aasiaat lufthavn (Egedesminde lufthavn)

Rett sør for Diskobukten, sørvest på Grønland, ligger Aasiaat lufthavn, som ble åpnet i 1998. Den ligger cirka 2 km fra sentrum av byen Aasiaat, med i overkant av 3000 innbyggere.

Kulusuk lufthavn (Kapp Dan lufthavn)

Lufthavnen er etablert for tettstedet Kulusuk, med cirka 300 innbyggere. Flyplassen har en gruslagt rullebane på 1199 meter. Det opereres ruter innenlands på Grønland, samt tidvis til Island.

Flyplassen ble etablert av USA under andre verdenskrig, og er den eneste operative lufthavn på østkysten av Grønland.

Uummannaq/Qaarsut lufthavn

Lufthavnen ble bygget i 1999, for å betjene tettstedene Qaarsut (ca. 200 innbyggere) og Uummannaq (ca. 1 300 innbyggere). Det er i tillegg flere heliporter i området, som mater trafikk til/fra flyplassen.

Flyplassen ligger på vestkysten av Grønland, ca. 60 mil nord for Polarsirkelen.

Nuuk lufthavn (Godthåb lufthavn)

Nuuk lufthavn
Av .
Lisens: CC BY 2.0
Flygning på Grønland, i området rundt Nuuk

Lufthavnen er hjemmebase for flyselskapet Air Greenland, og i tillegg holder det grønlandske lufthavnselskapet til her. Nuuk er hovedstad for selvstyret på Grønland, og ligger på sørvestkysten av øya.

Byen hadde flyforbindelse fra 1960-tallet, da det relativt nystartede Grønlandsfly (nå: Air Greenland) startet opp med sjøflyvirksomhet fra havnen. Etter en ulykke i 1962 i nærheten av Nuuk, hvor 15 mennesker omkom, valgte selskapet å gå over til helikoptertransport, og benyttet store Sikorsky S-61-N, som har vært benyttet på Grønland i mange tiår etterpå.

Hjemmestyret bestemte på 1970-tallet å utarbeide flyplasser på Grønland tilpasset STOL-fly (STOL: Short Take Off and Landing). Lufthavnen i Nuuk var en av disse, og sto ferdig i 1979.

Flyplassen har en asfaltert rullebanelengde på 950 meter, og betjenes av ruter til en rekke innenlandske destinasjoner, samt til Island.

Det er besluttet å utvide rullebanen til 2200 meter. Det statlige selskapet Kalaallit Airports AS gjennomførte byggestart i november 2019, og forventet ferdigstillelse skal være i august 2023. Dette vil muliggjøre større flytyper, og direktefly til europeiske destinasjoner.

Ilulissat lufthavn (Jakobshavn lufthavn)

Lufthavnen betjener regionen Ilulissat, samt hele Diskobuktområdet, og er den tredje travleste lufthavnen på Grønland, og den travleste i forhold til andelen av internasjonal trafikk.

Flyplassen er lokalisert 2,8 kilometer fra sentrum av Ilulissat, og ble bygget i 1983. Før dette var området dekket av heliport.

Lokalt næringsliv har i mange år ønsket en flyplass med større kapasitet, og det vurderes en ny lufthavn med rullebane på 2200 meter, lokalisert rett nord for den eksisterende.

Paamiut lufthavn (Frederikshåb lufthavn)

Lufthavnen ble bygget i 2007, og er lokalisert på sør-vestkysten av Grønland, 1,9 kilometer utenfor sentrum av tettstedet Paamiut, med cirka 1500 innbyggere. Stedet ble tidligere betjent med helikopter til en lokal heliport.

Flyplassen har en asfaltert rullebanelengde på 799 meter, og er tilpasset STOL-fly.

Pituffik lufthavn (Thule Air Base)

Thule Air Base

Se egen artikkel om Thule Air Base.

Nye lufthavner i 2024

Kangerlussuaq lufthavn er som nevnt den eneste lufthavnen på Grønland som kan ta ned fly av særlig størrelse. Kangerlussuaq ligger til dels usentralt til, i forhold til hovedstaden Nuuk, samt at det er begrenset hvor mange tilreisende den har kapasitet til, siden de fleste skal videre med mindre fly til andre steder.

I 2018 vedtok derfor det lokale selvstyret på Grønland å investere nesten 4 milliarder danske kroner i bygging av tre nye lufthavner. Opprinnelige planer tilsa åpning i 2022, men prosjektet er blitt forsinket, så åpning er utsatt til 2024.

Utbyggingen omfatter nye, internasjonale lufthavner i Nuuk og Ilulissat, samt en lufthavn på sørspissen av øya i Qaqortoq. Alle tre skal erstatte dagens mindre lufthavner i samme område, og kunne ta imot større passasjerfly. Rullebanen både på den nye lufthavnen i hovedstaden Nuuk og i Ilulissat vil få en lengde på 2 200 meter, noe som er mer enn dobbelt av dagens. Den nye lufthavnen i Qaqortoq får en rullebanelengde på 1 500 meter. Den nye lufthavnen i hovedstaden bygges med en kapasitet på håndtering av inntil 800 passasjerer i timen.

Kangerlussuaq lufthavn skal fortsatt være i drift etter åpningen av de tre nye, men statusen flyplassen vil få er foreløpig uavklart.

Andre lufthavner

Følgende lufthavner på Grønland har i skrivende stund ikke rutetrafikk:

  • Daneborg lufthavn
  • Danmarkshavn lufthavn
  • Nord Station
  • EastGrip
  • Summit Station
  • Mestersvig lufthavn

I tillegg har Grønland et 50-talls heliports rundt om på øya, som betjenes med helikopter.

Ulykker og hendelser

Grønlands lufthavner er hovedsakelig plassert langs kysten, noe som ofte gjør flyoperasjon røff og utfordrende av værmessige årsaker. Det har gjennom årene vært ulykker og hendelser med en rekke sivile og militære flygninger på øya.

Noen større ulykker

  • Mai 1962. Flyet havarerte i vann under landing ved Nuuk. Etter landing gikk flyet rundt, og havnet i vannet. 15 passasjerer druknet. Flytype: Canadian Vickers.
  • Januar 1962. Fly styrtet på Kronborg Glacier Kommuneqarfik Sermersooq. Ukjent årsak til at overvåkningsflyet styrtet i isbreen. 12 personer stasjonert ved Thule Air Base omkom i ulykken. Flytype: Lockheed P-2
  • 10. august 1963. Under flyvning i dårlige værforhold fra Narsarsuaq til Søndre Strømfjord, slo sjøflyet inn i en fjellside ved Desolation Kap, Kujalleq kommune, og havarerte. Flyet ble funnet etter noen timer. 13 personer omkom i ulykken. Flytypen var en militær Catalina. En lokal politimann måtte selv bære mange av de omkomne ned til befolket område, etter at han fant det havarerte flyet
  • 21. januar 1968 havarerte et Boeing B-52 bombefly på isen like i nærheten av lufthavnen. Flyet hadde fire atombomber om bord, og alle ble ødelagt i brannen som oppsto. Cirka 700 danske og amerikanske mannskaper jobbet under farlige forhold under redningsaksjonen.
  • 30. september 2017 mistet Air France Airbus A380 på flight 66 mellom Paris og Los Angeles motordeksel syd for sydspissen av Grønland, og måtte gjøre en nødlanding ved Goose Bay militærflyplass øst i Canada. Ingen ble skadet i uhellet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg