Boeing 757, amerikansk kort- og mellomdistanse tomotors passasjerfly, utviklet samtidig med Boeing 767, og deler en del av flyets teknologi, produksjonsmetoder og avionikk med dette.

Boeing 757-200.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet/Kjell Oskar Granlund. Begrenset gjenbruk

Boeing 757 fløy første gang 19. februar 1982, og ble tatt i bruk fra januar 1983, først av Eastern Air Lines. Levert i to hovedserier; 757-200 som var den mest produserte og hadde en kapasitet for opptil 239 passasjerer, og 757-300 med strukket skrog og kapasitet for opptil 279 passasjerer. I alt ble 1050 Boeing 757 produsert frem til november 2005.

Boeing 757 er utstyrt med to turbofanmotorer, enten varianter av Rolls-Royce RB211 (med en ytelse på 178,8 til 193,5 kN hver) eller varianter av Pratt & Whitney PW2000 (med en ytelse på 162,8 kN til 189,5 kN hver). Vingespenn 38,05 m, lengde 47,32 m, maksimal startvekt 115 665 kg, marsjfart 914 km/t, rekkevidde opptil 7280 km med 200 passasjerer (757-200 med PW2040 motorer med en ytelse på 178,4 kN hver).

  • Bowers, Peter M.: Boeing Aircraft since 1916, Putnam Aeronautical Books 1989
  • Becher, Thomas: Boeing 757 and 767, The Crowood Press Ltd, Ramsbury, 1999

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.