Boeing 757, amerikansk kort- og mellomdistanse tomotors passasjerfly, utviklet samtidig med Boeing 767, og deler en del av flyets teknologi, produksjonsmetoder og avionikk med dette.

Boeing 757-200.

Norsk luftfartsmuseum fotoarkivet/Kjell Oskar Granlund. Begrenset gjenbruk

Boeing 757 fløy første gang 19. februar 1982, og ble tatt i bruk fra januar 1983, først av Eastern Air Lines. Levert i to hovedserier; 757-200 som var den mest produserte og hadde en kapasitet for opptil 239 passasjerer, og 757-300 med strukket skrog og kapasitet for opptil 279 passasjerer. I alt ble 1050 Boeing 757 produsert frem til november 2005.

Boeing 757 er utstyrt med to turbofanmotorer, enten varianter av Rolls-Royce RB211 (med en ytelse på 178,8 til 193,5 kN hver) eller varianter av Pratt & Whitney PW2000 (med en ytelse på 162,8 kN til 189,5 kN hver). Vingespenn 38,05 m, lengde 47,32 m, maksimal startvekt 115 665 kg, marsjfart 914 km/t, rekkevidde opptil 7280 km med 200 passasjerer (757-200 med PW2040 motorer med en ytelse på 178,4 kN hver).

  • Bowers, Peter M.: Boeing Aircraft since 1916, Putnam Aeronautical Books 1989
  • Becher, Thomas: Boeing 757 and 767, The Crowood Press Ltd, Ramsbury, 1999

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.