Airbus A330, europeisk mellom- til langdistanse tomotors widebody passasjerfly, utviklet samtidig med, og er med unntak av antall motorer, vinger og noen interne systemer så og si identisk med det firemotors passasjerflyet A340.

A330 fløy første gang 2. november 1992, og ble tatt i bruk fra januar 1994. Levert i to hovedserier, A330-300, som har en kapasitet for opptil 440 passasjerer, og A330-200, som er en kortere variant med bedre rekkevidde og kapasitet for opptil 380 passasjerer, levert fra mai 1998.

Ved utgangen av 2016 var i alt 1323 A330 levert, hvorav 36 A330-200F fraktfly. I tillegg hadde Airbus levert 28 av det militære multirolle transport- og lufttankflyet A330 MRTT, basert på A330-200. De første levert til det australske flyvåpenet under betegnelsen KC-30A MRTT i juni 2011.

Den nyeste varianten A330neo, som vil være mer drivstofføkonomisk, og ha bedre passasjerkomfort, rekkevidde og kapasitet for nyttelast, er planlagt levert fra mars 2018.

A330 blir levert med to turbofanmotorer som inkluderte forskjellige varianter av Pratt & Whitney PW4000, General Electric CF6 og Rolls Royce Trent med ytelser på opptil 320 kN hver. Vingespenn 60,30 m, lengde 63,69 m, maksimal startvekt 235 tonn (MTOW-variant 242 tonn), marsjfart 880 km/t, rekkevidde opptil 11 900 km (A330-300).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.