Airbus A330-300
SAS Group.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Airbus A330 er et europeisk mellom- til langdistanse tomotors widebody passasjerfly. Det ble utviklet samtidig med det firemotors passasjerflyet A340, som er så og si identisk, med unntak av antall motorer, vinger og noen interne systemer.

Historie

A330-200
.
Lisens: CC BY SA 2.0

A330 fløy første gang 2. november 1992, og ble tatt i bruk fra januar 1994. Det ble levert i to hovedserier:

  • A330-300, som har en kapasitet for opptil 440 passasjerer
  • A330-200, som er en kortere variant med bedre rekkevidde og kapasitet for opptil 380 passasjerer, levert fra mai 1998

Ved utgangen av 2021 var over 1500 A330 levert, inkludert 38 av fraktflyvarianten A330-200F og over 60 av den nye varianten A330neo. I tillegg hadde Airbus ved utgangen av 2021 levert 50 av det militære multirolle transport- og lufttankflyet A330 MRTT, som er basert på A330-200. De første av disse ble levert til det australske flyvåpenet under betegnelsen KC-30A MRTT i juni 2011.

A330neo

Den nyeste varianten A330neo, som er mer drivstofføkonomisk, og har bedre passasjerkomfort, rekkevidde og kapasitet for nyttelast, fløy første gang i 2017 og ble levert fra slutten av 2018. Den er foreløpig tilbudt to varianter, A330-800neo med kapasitet for opptil 406 passasjerer, og A330-900neo med kapasitet for opptil 440 passasjerer.

Spesifikasjoner

Varianten A330-900neo blir levert med to Rolls Royce Trent turbofanmotorer, se flymotor, hver med en ytelse på 324 kN.

  • Vingespenn: 64,00 meter
  • Lengde: 63,66 meter
  • Maksimal startvekt: 242 tonn
  • Marsjfart: 880 km/t
  • Rekkevidde: 12 130 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg