Airbus A330 er et europeisk mellom- til langdistanse tomotors widebody passasjerfly. Det ble utviklet samtidig med det firemotors passasjerflyet A340, som er så og si identisk, med unntak av antall motorer, vinger og noen interne systemer.

A330 fløy første gang 2. november 1992, og ble tatt i bruk fra januar 1994. Det ble levert i to hovedserier, A330-300, som har en kapasitet for opptil 440 passasjerer, og A330-200, som er en kortere variant med bedre rekkevidde og kapasitet for opptil 380 passasjerer, levert fra mai 1998.

Per oktober 2017 var i alt 1373 A330 levert, inkludert fraktflyvarianten A330-200F. I tillegg hadde Airbus per juni 2017 levert 28 av det militære multirolle transport- og lufttankflyet A330 MRTT, basert på A330-200, hvorav de første ble levert til det australske flyvåpenet under betegnelsen KC-30A MRTT i juni 2011.

Den nyeste varianten A330neo, som vil være mer drivstofføkonomisk, og ha bedre passasjerkomfort, rekkevidde og kapasitet for nyttelast, fløy første gang i 2017 og vil bli levert i 2018. Den vil foreløpig bli levert i to varianter, A330-800neo med kapasitet for opptil 406 passasjerer og A330-900neo med kapasitet for opptil 440 passasjerer.

A330 blir levert med to turbofanmotorer (se flymotor) som inkluderer forskjellige varianter av Pratt & Whitney PW4000, General Electric CF6 og Rolls Royce Trent med ytelser på opptil 320 kN hver. Følgende spesifikasjoner er for varianten A330-300:

  • Vingespenn: 60,30 meter
  • Lengde: 63,69 meter
  • Maksimal startvekt: 235 tonn (MTOW-variant 242 tonn)
  • Marsjfart: 880 km/t
  • Rekkevidde: 11 900 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.