Manasse får dårlig omtale i bibeltekstene, i motsetning til sin far. I tekstene i andre Kongebok beskyldes Manasse for å ha gjeninnført mange av de religiøse skikkene som ble praktisert under hans bestefar kong Akas, som å tilbe «hele himmelhæren», reise altere for Baal og sette opp Ashera-pæler (21, 2–7). Profetene skal ha forkynt Jahves straff over Manasse og judeerne (21,10). Manasse beskyldes også for å ha latt mange uskyldige menn dømmes til døden (21,16).
Ifølge andre Krønikebok var Manasse i en periode fange i Babylon (33,11). Der skal han ha angret sine tidligere synder, for så å ha vendt tilbake til Juda med Jahves hjelp (33,13). Ifølge andre Krønikebok skal han ha fjernet fremmede gudebilder og altere, men også hans sønn, Amon, beskyldes for å dyrke «fremmede» guder. Ifølge bibeltekstene skal Manasse også ha latt bygge en ny bymur rundt Davidsbyen og latt utnevne kommandanter i Judas byer. Dette kan tyde på at Juda igjen begynte å bli mer selvstendig. Arkeologiske utgravninger viser at det virkelig fant sted en økt byggevirksomhet på denne tiden.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.