Pressgruppe, betegnelse brukt om en permanent eller midlertidig etablert organisasjon som arbeider for å påvirke beslutninger som fattes av myndighetsorganer, eventuelt andre viktige beslutningsorganer. Betegnelsen brukes særlig om organisasjoner som utøver et sterkt påtrykk på de aktuelle beslutningsorganer. Av denne grunn har betegnelsen fått en odiøs klang. Den ble mye brukt i 1950- og 1960-årene, men er siden i stor grad gått av bruk. Den virksomhet som tidligere ble omtalt som press, har også i noen grad endret karakter. Pressgruppevirksomheten hadde ofte et direkte og «amatøraktig» preg, bl.a. med pågående og ensidig argumentasjon og med bruk av mer eller mindre tydelige trusler og lokkemidler. Selv om man fortsatt har slik virksomhet i mange land, er påvirkningsaktiviteten i stigende grad blitt profesjonalisert og drives stadig oftere av såkalte informasjonsbyråer eller -firmaer. Istedenfor at organisasjoner selv driver påvirkning av myndighetsorganer, engasjerer de firmaene til å gjøre det for seg. Til å drive påvirkningsvirksomhet engasjerer ofte slike firmaer personer med politisk bakgrunn og viktige politiske nettverk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.