Politibåt er politiets patruljefartøy, som de bruker til å utøve sin tjeneste og myndighet til sjøs.

Faktaboks

Også kjent som

patruljebåt

I Norge er politibåtene forholdsvis lette fartøy, og de har mange fellstrekk med dagens redningsskøyter. Det vil si at de har kraftig maskineri, de er sjøsterke, og de er bygget med en tydelig V-bunn for hastighet og stabilitet. Disse båtene kan oppnå svært høy hastighet til sjøs; de hurtigste kan gå i 70 knop, det vil si 130 km/t.

Politibåtene benyttes i områder der det er behov for økt tilstedeværelse og myndighet til sjøs, for eksempel i Oslofjorden, Byfjorden i Bergen og Byfjorden i Stavanger. Oppgavene er blant annet ordenskontroll, fiskeritilsyn, tollkontroll og redningsarbeid. Utenfor de områdene der politiet er til stede selv, vil Kystvakten fungere som et supplement til politiets oppgaver, men med begrenset politimyndighet.

Politiets myndighet gjelder i hele det norske territoriet. Til sjøs vil dette si ut til 12 nautiske mil fra grunnlinjen.

Blålys til sjøs

Politibåter har blålys, men dette er ikke regulert i Sjøveisreglene under lovpålagt lanterneføring. Regel 52 tillater spesialfartøy, det vil si politibåter, å vike fra den allmenne lanterneføringen i forbindelse med sin tjeneste. Regel 36 legger til grunn at politiet, med sine blålys, kan påkalle oppmerksomhet på sjøen. I slike situasjoner skal en forholde seg til blålys på samme vis som på land.

Det er ikke et konkret forbud mot bruk av blålys på sjøen for andre fartøy, men dette kan forstyrre den øvrige lanterneføringen, som er et brudd på forskriftene. Å misbruke offentlige kjennetegn, for eksempel blålys, kan være straffbart etter Straffeloven.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg