Motorsykler drives normalt frem av en to- eller firetakts bensinmotor. Normalt er motoren luftkjølt og har én til fire (kan også være flere) sylindere. I moderne motorsykler er motoren bygd inn i en sterk, men lett, og ofte strømlinjeformet ramme, eller utgjør en del av rammekonstruksjonen. Kraftoverføringen fra motorens drivhjul til motorens bakhjul skjer ved hjelp av kjede, rem, eller kardangaksel som ved biler. Motorsykkelen har som regel fem til seks gir, som betjenes ved fotpedal. Clutchen betjenes ved et håndtak, og bensintanken er innebygd over motorrammen. Motorens ytelse er bestemt av sylindervolumet og omdreiningstallet (nmaks = 7000–11 000 o/min). Motorstørrelsen angis oftest ved motorens totale sylindervolum (slagvolum), for eksempel 750 cm3 eller 1100 cm3.
Racersykler har en høyere kompresjon for å øke motorkraften i forhold til motorvekten. Motoren startes med en elektrisk startmotor, sjeldnere kickstarter (vanlig på moped og lett motorsykkel) eller tråpedaler (moped), og gasspådraget regulerer man ved å vri det høyre håndtaket på sykkelstyret.
Brennstofftanken er innbygd strømlinjeformet over motorrammen, og fartsmåler, turteller og andre instrumenter er oftest montert på styret. Moderne motorsykler er teknisk meget avanserte og har motorer med betydelig høyere ytelse enn bilmotorer med samme sylindervolum.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.