motorsykkel

En motorsykkel er et motorkjøretøy med to eller tre hjul (som på en sykkel), en motor med et slagvolum på mer enn 50 cm3 (eventuelt høyeste konstruerte hastighet på mer enn 45 km/t), og ett eller to seter.

Det er usikkert hva som kan regnes for den aller første motorsykkelen. Dampdrevne sykler ble utviklet i Frankrike og USA på slutten av 1860-tallet. De første med forbrenningsmotor var den trehjulede Butler Petrol Cycle, bygget av Edward Butler i Storbritannia i 1884, og Einspur som ble bygget av Gottlieb Daimler i Tyskland i 1885. Begge disse har i forskjellige kilder fått æren for å være verdens første.

De første serieproduserte motorsyklene kom i 1894, og motorsykkelen utviklet seg raskt etter dette. I USA ble merket Indian etablert i 1901, fulgt av Harley-Davidson i 1903. Britiske Triumph hadde produsert motorsykler siden 1902 og etablert seg på markedet allerede før første verdenskrig. På 1920-tallet solgte motorsykler svært godt i Europa og merker som BMW og Zündapp ble etablert. Europeiske merker hadde sin gullalder frem til slutten av 1960-tallet. På midten av 1960-tallet begynte japanske Honda å produsere tyngre motorsykler, fulgt av Suzuki, Kawasaki og Yamaha, og fra overgangen til 1970-tallet dominerte japanske merker markedet.

Motorsykkelens egenskaper gjør at den ofte blir assosiert med fart, frihet og uavhengighet. Den er raskere og tar deg lengre enn tråsykkelen, samtidig som den er fleksibel og billigere i drift enn bilen. Spesielt i amerikansk populærkultur har motorsykkelen blitt brukt som symbol på frie individer som gjerne er litt på siden av det konforme samfunnet og bruker sin sykkel til å oppleve verden. Filmen Easy Rider fra 1969 er et av de mest kjente eksemplene. 

Samtidig har den globale spredningen av amerikanske motorsykkelklubber slik som Outlaws (1935), Hells Angels (1948) og Bandidos (1966) og portretteringen av disse gjennom filmer som The Wild One (1953) gjort at motorsykkelen, særlig i Harley Davidson- og chopper-varianten, også forbindes med gjengkriminalitet og fredløshet. Disse definerer seg også på siden av det konforme samfunnet, men i stedet for å dyrke motorsykkelen som individets farkost, er det den kollektive samhørigheten som fremheves. De fleste motorsykkelgjenger driver imidlertid ikke med kriminell virksomhet. Derfor omtales Hells Angels og lignende klubber ofte som «1 %-klubber» – det vil si at de tilhører den ene prosenten av motorsyklister som driver med lovløs aktivitet.

Motorsykler drives normalt frem av en to- eller firetakts bensinmotor. Normalt er motoren luftkjølt og har én til fire (kan også være flere) sylindere. I moderne motorsykler er motoren bygd inn i en sterk, men lett, og ofte strømlinjeformet ramme, eller utgjør en del av rammekonstruksjonen. Kraftoverføringen fra motorens drivhjul til motorens bakhjul skjer ved hjelp av kjede, rem, eller kardangaksel som ved biler. Motorsykkelen har som regel fem til seks gir, som betjenes ved fotpedal. Clutchen betjenes ved et håndtak, og bensintanken er innebygd over motorrammen. Motorens ytelse er bestemt av sylindervolumet og omdreiningstallet (nmaks = 7000–11 000 o/min). Motorstørrelsen angis oftest ved motorens totale sylindervolum (slagvolum), for eksempel 750 cm3 eller 1100 cm3.

Racersykler har en høyere kompresjon for å øke motorkraften i forhold til motorvekten. Motoren startes med en elektrisk startmotor, sjeldnere kickstarter (vanlig på moped og lett motorsykkel) eller tråpedaler (moped), og gasspådraget regulerer man ved å vri det høyre håndtaket på sykkelstyret.

Brennstofftanken er innbygd strømlinjeformet over motorrammen, og fartsmåler, turteller og andre instrumenter er oftest montert på styret. Moderne motorsykler er teknisk meget avanserte og har motorer med betydelig høyere ytelse enn bilmotorer med samme sylindervolum.

Etter norske kjøretøyforskrifter er en motorsykkel en motorvogn med to hjul hvor motoren har et slagvolum på mer enn 50 cm3 og/eller høyeste konstruerte hastighet på mer enn 45 km/t.

En motorsykkel kan også ha sidevogn. De samme forskriftene definerer «trehjuls motorsykkel» som en motorsykkel med tre symmetrisk plasserte hjul. Mindre firehjuls motorvogner kan også regnes som trehjuls motorsykler, eventuelt som mopeder.

Kjøretøyforskriftene skiller også mellom lett motorsykkel, mellomtung motorsykkel og tung motorsykkel:

  • Lett motorsykkel har slagvolum opptil 125 cm3, en maksimal effekt på 11 kW (omkring 15 hestekrefter), og et effekt/vekt-forhold på maksimalt 0,1 kW/kg.
  • Mellomtung motorsykkel har slagvolum over 125 cm3, en maksimal effekt på 35 kW (omkring 47 hestekrefter) og et effekt/vekt-forhold på maksimalt 0,2 kW/kg.
  • Tung motorsykkel har slagvolum over 125 cm3 og/eller effekt over 11 kW.

Moped er definert som en motorvogn med to, tre eller fire hjul som har en motor med et slagvolum som ikke overstiger 50 cm3, og høyeste konstruksjonshastighet på 45 km/t.

I henhold til forskriftene om førerkort kreves egne førerkort for tung motorsykkel mellomtung motorsykkel og lett motorsykkel. For mopedførere under 20 år kreves opplæring. Førere av trehjuls motorsykler må ha førerkort for bil. Andre forskrifter påbyr bruk av hjelm for motorsykler og mopeder.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.