Førerkort, tillatelse gitt av offentlig myndighet til å føre motorvogn i én eller flere bestemte motorvogngrupper. Førerkort inndeles i klasser som er fastlagt gjennom internasjonale konvensjoner. I Norge utstedes førerkort av Statens Vegvesen. Det stilles krav til edruelighet og god vandel, helse og førlighet, og det kreves bestått førerprøve. Bestemmelser om førerkort og førerprøve er gitt i forskrifter av Samferdselsdepartementet.

Om føreren er fylt 16 år og har nødvendige ferdigheter finnes visse unntak fra førerkortplikten. Dette gjelder mindre og saktegående motorvogner. For moped må førere under 20 år, og som ikke har førerkort for motorsykkel, bil eller traktor, gjennomgå obligatorisk opplæring.

Førerkort utstedes i 10 klasser og kombinasjoner av disse. Klasseinndelingen svarer i hovedtrekk til inndelingen i de fleste europeiske land og bygger på den internasjonale konvensjon om veitrafikk, Wien-konvensjonen av 1968.

For å få førerkort i klasse B blir det stilt krav om fullført kurs i glattkjøring, kjøring i trafikk og mørkekjøring. Fra 1995 er det innført en ordning med prøveperiode for førerkort; det fastsettes en prøveperiode på to år som anmerkes på førerkortet ved førstegangsutstedelse av førerkort i klasse B. Dersom politiet inndrar førerkortet i denne perioden pga. trafikale atferdsregler, må det avlegges ny fullstendig førerprøve. Etter bestått prøve utstedes nytt førerkort med to års prøvetid.

Førerkort i klassene C, C1, D og D1 kan bare utstedes til personer som har bestått førerprøve klasse B.

Førerkort i klassene A, A1, B, BE, S og T utstedes vanligvis med ubegrenset (livsvarig) gyldighet. Etter fylte 70 år kreves helseattest for at førerkortet skal være gyldig. Gyldighetstiden for klassene C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 og D1E er normalt fem år.

Førerkortinnehavere skal tilfredsstille nærmere bestemte krav til helse avhengig av hvilken type motorvogn førerkortet skal gjelde for. Kravene omhandler for eksempel synsevne og tilstander som kan føre til anfall med bevissthetstap som epilepsi, diabetes og hjertesykdom. Førerkortinnehaveren har selv plikt til å søke lege dersom vedkommende er i tvil om helsekravene er tilfredsstilt. Legen skal melde fra til fylkesmannen dersom kravene ikke lenger er oppfylt. Førerkortinnehaveren skal da levere førerkortet til politiet. Fylkesmannen kan i særlige tilfeller gi dispensasjon fra helsekravene. En klage over et vedtak fra fylkesmannen i slike saker avgjøres av Sosial- og helsedirektoratet.

På grunn av EU-direktiver stilles det fra 1. januar 2002 strengere helsekrav til førere av bil som veier 3501–7500 kg, som tilsvarer dagens førerkortklasse C1. En del innehavere av eldre førerkort for personbil har imidlertid hatt rett til å kjøre biler med en totalvekt opptil 7500 kg. For å beholde denne rettigheten var innehaverne i løpet av 2001 nødt til å fornye førerkortet sitt, samt forevise en særskilt legeattest. Førerkort klasse C1 krever fornyet legeattest, vanligvis hvert 10. år.

Førerkortet kan inndras for alltid eller for et begrenset tidsrom dersom innehaveren blir ilagt straff eller er domfelt for en straffbar handling. Dette kan også skje dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaveren ikke fyller vilkårene for å ha førerkort. Førerkortet skal inndras av politiet for minst ett år dersom innehaveren blir dømt f.eks. for promillekjøring. Førerkortet kan beslaglegges av politiet når det er skjellig grunn til å tro at innehaveren har begått en straffbar handling som vil føre til inndragning av førerkortet senere.

Vegdirektoratet fører et sentralt dataregister over alle innehavere av førerkort og dem som har fått det inndratt eller beslaglagt.

Gyldig førerkort utstedt i annet land innenfor EØS-området gjelder normalt for kjøring her i landet i samsvar med sitt innhold. Tar innehaveren fast bopel i Norge kan førerkortet byttes til norsk førerkort i tilsvarende klasser.

Motorvognførere med gyldig utenlandsk førerkort utstedt utenfor EØS-området og som oppholder seg i landet i inntil ett år, kan føre utenlandskregistrert motorvogn i Norge. Det er et krav at førerkortet er utstedt i land som er tilsluttet Genèvekonvensjonen av 1949 eller Wien-konvensjonen av 1968 om veitrafikk. Under opphold i Norge som varer inntil tre måneder, kan den som har førerkort i klasse A, A1 eller B føre norskregistrerte motorvogner. Dersom førerkortinnehaveren tar fast bopel i Norge, gjelder utenlandsk førerkort for klasse A, A1 og B i tre måneder for kjøring i Norge. For kjøring etter dette er det gitt særlige regler om overgang til norsk førerkort.

Den som er fast bosatt i Norge og som erverver førerkort i land utenfor EØS-området kan ikke nytte dette førerkortet i Norge. Visse unntak gjelder for personer som arbeider eller studerer i utlandet.

Kongelig Norsk Automobilklub, Motorførernes Avholdsforbund, Norges Automobil-Forbund og Norges Lastebileier-Forbund kan utstede internasjonalt førerkort for kjøring med motorvogn i land som er partner i veitrafikkonvensjonen forutsatt at søkeren har gyldig norsk førerkort.

A1 Lett motorsykkel, snøscooter; 16 år
A Motorsykkel (mellomtung); 18 år Motorsykkel (tung); 21 år
B Personbil, varebil; 18 år
BE Personbil m/ tilhenger 18 år
C1 Lett lastebil; 18 år1
C1E Lett lastebil m/ tilhenger; 18 år 1
C Lastebil; 18 år 1
CE Vogntog; 18 år 1
D1 Minibuss; 21 år
D1E Minibuss m/ tilhenger; 21 år
D Buss; 21 år
DE Buss m/ tilhenger; 21 år
E Tilhenger / tilhengerredskap (tillegg til klasse B, C1, C, D1 og D) Tilhenger over 750 kg; 21 år
S Beltemotorsykkel; 16 år
T Traktor; 16 år
M 147 Tre og firehjuls moped; 16 år

1) 21 år for kjøretøy over 7,5 tonn

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.