universalledd

Universalledd

Av /Store norske leksikon ※.
Lisens: Gjengitt med tillatelse

Universalledd, leddkobling mellom to aksler som tillater at den drivende akselen kan stå i en skråstilling i forhold til den drevne akselen.

Faktaboks

Uttale
universˈalledd
Også kjent som

kryssledd, kardansk ledd, kardang

Universalledd brukes i roterende akseler som til en viss grad skal være bøyelige, for eksempel mellomaksel, også kjent som «kardangaksel», på bakhjulsdrevne biler, når den overfører drivmomentet fra girkassen som er fast boltet til karosseriet eller rammen, til bakakselen som på grunn av fjæringen pendler opp og ned.

De to akselendene har hver et hode som gir lagring for et sentralt krysstykke som har tapper under 90° vinkel. Den ene akselenden kan svinges i et vertikalt plan og den andre i et horisontalt plan. En kombinasjon av disse to bevegelsene medfører at akselen kan overføre kraften og samtidig bøye seg tilstrekkelig.

Leddet kalles også kryssledd, kardang eller kardansk ledd. Betegnelsen kardang kommer av den italienske matematikeren Girolamo Cardano, selv om leddet visstnok ikke var hans oppfinnelse.

Kardansk opphenging

Kardansk opphenging virker på samme måte. Den anvendes for eksempel for å få skipskompassene til å holde seg i horisontal stilling selv om skipet ruller. Kompasset blir lagret opp tilsvarende prinsippet for kardansk ledd, og man sørger for at det er så tungt i bunnen at kompassnålen alltid kommer til å svinge i et horisontalt plan. Den samme teknikken brukes også i gyroskop.

Alternativer til universalledd

  • Ved liten skråstilling mellom akslene brukes elastisk kobling hvor kraften overføres gjennom et elastisk materiale (for eksempel lær eller gummi).
  • Ved større skråstilling brukes leddkobling.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg