Universalledd, leddkobling mellom to aksler som tillater at den drivende akselen kan stå i en skråstilling i forhold til den drevne akselen.

Universalledd brukes i roterende akseler som til en viss grad skal være bøyelige, for eksempel mellomaksel eller kardangaksel på bakhjulsdreven biler, når den overfører drivmomentet fra girkassen som er fast boltet til karosseriet eller rammen, til bakakselen som på grunn av fjæringen pendler opp og ned.

De to akselendene har hver et hode som gir lagring for et sentralt krysstykke som har tapper under 90° vinkel. Den ene akselenden kan svinges i et vertikalt plan og den andre i et horisontalt plan. En kombinasjon av disse to bevegelsene medfører at akselen kan overføre kraften og samtidig bøye seg tilstrekkelig.

Leddet kalles også kryssledd, kardang eller kardansk ledd. Betegnelsen kardang kommer av den italienske matematikeren Girolamo Cardano, selv om leddet visstnok ikke var hans oppfinnelse.

Kardansk opphenging virker på samme måte. Den anvendes for eksempel for å få skipskompassene til å holde seg i horisontal stilling selv om skipet ruller. Kompasset blir lagret opp tilsvarende prinsippet for kardansk ledd, og man sørger for at det er så tungt i bunnen at kompassnålen alltid kommer til å svinge i et horisontalt plan. Den samme teknikken brukes også i gyroskop.

  • Ved liten skråstilling mellom akslene brukes elastisk kobling hvor kraften overføres gjennom et elastisk materiale (for eksempel lær eller gummi).
  • Ved større skråstilling brukes leddkobling.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.