deviasjon - flykompass-avvik

Deviasjon oppstår i et flykompass når stål/jern og elektrisk strøm i flyet lager forstyrrelser i det jordmagnetiske felt slik at magneten i kompasset avviker fra den magnetiske meridian.

Faktaboks

Uttale
deviasjˈon
Etymologi
av engelsk, fra latin ‘av’ og ‘vei’

Østlig og vestlig deviasjon

Kompasset viser retning på jordens overflate relativt til en kjent datum (noe gitt, en standard). Det magnetiske kompasset bruker den jordmagnetiske horisontalkomponent ('magnetisk nord') som sitt datum. Metall og elektrisk strøm kan påvirke kompassnålen slik at den avviker fra dette, og det er dette avviket som kalles deviasjon.

Deviasjonen kalles østlig (eller pluss) dersom den nordsøkende (røde) delen av magnetnålen peker øst for magnetisk nord, og vestlig (eller minus) dersom den peker vest for magnetisk nord.

Beregning av deviasjon

På et flykompass finnes deviasjonen ved en såkalt kompass-sving, der flyet plasseres på en dreibar skive og motor samt elektrisk utstyr startes opp for å simulere operative forhold. Samtidig søkes det å redusere deviasjonen så godt som mulig.

Deviasjonen er forskjellen på den reelle retningen mot magnetisk nord og det kompassnålen viser. Resultatet noteres på spesielle kort festet nær kompasset slik at flygeren kan korrigere kursen for hver gitt rettvisende kurs.

Når man flyr etter et kart er det i tillegg viktig å kjenne til misvisningen, som er forskjellen på vinkelen til magnetisk og geografisk nordpol.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg