Den første diskusjonen av teorien om de tre enheter foregikk i renessansen. Renessansens tre enheter tok utgangspunkt i Aristoteles’ verk Poetikken.
Poetikken tok bare for seg handlingens enhet eksplisitt. Aristoteles mente i dette verket at handlingen måtte være én, det vil si avsluttet og fullstendig. Dette betød at et skuespill (hos Aristoteles avgrenset til tragedier) viste en handling gjennom sin begynnelse, midt og slutt. Alle delene inngikk i en nødvendig sammenheng med hverandre, så om en del ble fjernet, falt fabelen sammen, og handlingen ble ufullstendig.
Om de to andre enhetene, sted og rom, sa Aristoteles at scenen bare bør vise ett sted om gangen, og at handlingen bør foregå innen et solomløp eller litt mer.
Handlingens enhet ble ikke diskutert i renessansen, men det ble utsagnet om at handlingen bør foregå innen et solomløp. Dette ble oppfattet som et krav, og diskusjonen dreide seg om Aristoteles mente 24 timer, 12 timer eller den faktiske tiden publikum tilbringer i teatret. Det var enighet om at stedet burde være det samme gjennom hele stykket.
Julius Caesar Scaliger var sentral i arbeidet med å argumentere fram en stram, normativ forståelse av enhetene. I en periode ble derfor de tre enhetene kalt de scaligeriske enheter.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.