Cosplay
Cosplay er ikke bare det å lage kostymer eller kle seg ut, men har også et sosialt element: Cosplayere møtes på cons og kan planlegge kostymer sammen som gruppe.
Bildet viser en gruppe som cosplayer superhelter.
Cosplay
Av /Shutterstock.

Cosplay er en hobby og en subkultur som innebærer å kle seg ut som en karakter eller en figur fra en tegneserie, tv-serie, film, et dataspill eller en bok. Cosplay er handlingen å være kledd i kostymet og være i karakteren sammen med andre. Ordet er satt sammen av kostyme (costume) og lek (play).

Cosplayere møtes på arrangerte samlinger som kalles cons, for å treffe andre cosplayere. Japanske tegneserier og tegnefilmer er spesielt populært i cosplay.

Målet med cosplay er å være en spesifikk karakter, i motsetning til for eksempel halloween, hvor man skal kle seg ut innenfor et tema. Cosplay er en av flere subkulturer som bruker klær til å forestille figurer. I cosplay er målet å være en fiksjonskarakter hentet fra populærkultur og underholdningsunivers, i motsetning til for eksempel vikinglaiv eller på renessanse-messer, hvor deltakerne kler seg ut med kostymer som er historisk korrekte og som gjenskaper historiske hendelser med stedsspesifikke rollespill.

Innhold

Å utøve cosplay er ikke bare å kle seg i klær som skal forestille en fantasifigur eller fiksjonskarakter. Det er cosplay når man spiller karakteren, det er ikke bare kostymet. Kostyme innebærer å ta på klær som gjør det mulig å forestille en annen karakter, slik at andre skjønner at du ikke er deg selv, men at du ønsker å fremstå som en annen. Cosplay er ikke bare visuelt, det er en blanding av kostyme og personlighet. Utøveren skal være mest mulig som karakteren sin, ikke bare i klesveien, men også i fakter, bevegelse og språk. Karakteren blir ofte valgt fordi den stemmer overens med personligheten til den som spiller. Det er heller sånn at det er likhet mellom spiller og karakter, enn at spilleren ønsker å være karakteren.

Kostymet og tilbehøret kan være mest mulig likt den valgte karakteren ved å etterligne alle detaljer, eller den kan være en personlig tolkning av karakteren eller figuren, slik som man selv ønsker å vise den frem. Det er mulig å gi sin karakter ny kjønnsidentitet. Det samme gjelder for figurer som er dyr, fantasiskapning eller robot, ved å menneskeliggjøre dem. Det går også an å blande ulike karakterer i et kostyme og forestille seg karakteren med sin egen fantasi.

Alle kan drive med cosplay, uansett alder og kjønn. Det er vanligst å begynne i tenårene.

Populære cosplayfigurer

I cosplay kler mennesker seg ut med kostymer for å etterligne og late som de er kjente fiksjonsfigurer fra fantasyfilmer, science fiction-filmer, dataspill eller andre populærkulturelle fenomener.

Karakterer fra japansk populær- og underholdningskultur er vanlige å være, slik som figurer fra anime eller manga. Karakterer fra science fiction-filmer, slik som Star Wars, og superheltfilmer, slik som Spider-Man og Batman, er også populære.

Subkultur

Cosplay foregår uten scene og uten publikum, men sammen med andre som også er utkledd. Kostymer blir brukt for å bli sett av andre som også cosplayer, og blir betegnet som en subkultur. Subkultur har tidligere vært definert som motkultur til majoritetskultur, og som et ungdomsopprør mot foreldregenerasjonen. Subkulturer har senere utviklet seg til å være mindre tydelig definert utad, og i større grad opptatt av å søke etter samhold innad i gruppen. Cosplay føyer seg inn i denne beskrivelsen av subkultur fordi den kjennetegnes ved et sterkt indre samhold basert på felles kunnskap og interesse for spesielt japansk populærkultur, som animefilmer og mangategneserier. Det er forventet stor hengivenhet til og respekt for den valgte favorittkarakteren, akkurat slik subkulturer krever dedikasjon og lojalitet til gruppen, for å skape tilhørighet.

En stor del av å drive med cosplay er å sy kostymer, dra på cons, og å kommunisere og være sammen med andre cosplayere. Å bli inkludert er en del av forventningene, og idealet er et univers fritt for fordommer. Det er en fankultur.

I det store bildet kan cosplay som subkultur sees på som en kritikk av majoritetskulturen som ikke aksepterer alle som de er, og som en gruppe som utfordrer samfunnets normer for hva som er akseptert bekledning. Kostymene er ofte unike og laget for hånd. Cosplayere er stolte av kreasjonene sine. Det kan oppleves som et trygt sted å møte andre uten å være seg selv, hvis man føler seg annerledes.

Cosplay eksisterer utenfor mote og klær. Men det føyer seg inn i en sosiologisk teori hvor man skiller mellom klær som er i bruk og klær som ikke er i bruk, ved at klær først får en rolle når de er i bevegelse.

Opprinnelse

Cosplay oppsto som et eget fenomen med fankostymer som ble laget til den første «World Science Fiction Convention» som ble holdt i New York i 1939, hvor Myrtle Rebecca Douglas, kjent som Morojo, skapte det hun kalte for «futuristicostumes». Med dette la hun grunnlaget for fankostymer og fankultur, som har utviklet seg til å bli cosplay.

Begrepet cosplay, en sammensetting av ordet costume og roleplay, ble til i 1984 av en japansk journalist som skrev ordet for første gang da han skulle rapportere om utkledde fans han hadde sett på World Science Fiction Convention (Worldcon) i Los Angeles samme år.

Utbredelse

Siden 1990-tallet har cosplay blitt populært, og fenomenet har blitt en stor del av japansk populærkultur. Det har blitt et globalt fenomen, og svært utbredt i Øst-Asia og i USA. I Norge finnes det flere foreninger og lag for cosplay. Kjente samlinger i Norge er Metrocon, Banzaicon, Kawaiicon og Torucon

Hvert år arrangeres den internasjonale samlingen World Cosplay Summit i Japan.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg