Port of Long Beach er den nest travleste containerhavnen i USA, etter Los Angeles.
/National Renewable Energy Lab.
Lisens: CC BY 2.0
Containerskip
Lasting av containere på skip i Jacksonville. Kranen er en skinnegående portalkran med arm som strekker seg ut og over skipet.
Jaxport.
Lisens: CC BY NC 2.0

Containerhavn er en havn for lasting, lossing og håndtering av containere fra skip.

Faktaboks

Også kjent som

containerterminal

Containerhavner skal være tilpasset mottak av skip som fører containere. Dette vil si at de har det nødvendige utstyret og systemet for håndtering av standardiserte TEU og FEU-enheter, altså 20 fots- og 40 fots containere. Mer tradisjonelle havner kan også laste eller losse containere, men ikke med samme tempo og effektivitet som en spesialbygget containerhavn.

Slike havner har blitt bygget i takt med at mye av godstonnasjen de siste tiårene har blitt flyttet fra stykkgodsskip til containerskip, også kalt containerfart. Containerfrakten er en sømløs form for godsfrakt der en container lastes hos avsender, og fraktes på vei, jernbane og skip med containertilpassede vogner, hengere, kraner, lasterom, gaffeltrucker, osv., før den til slutt ankommer mottaker.

Havneanlegg for containere krever tilstrekkelig bakland, som vil si store åpne og flate områder for oppbevaring og flytting av containere. I tillegg må det eksistere infrastruktur som veinett og jernbane for transport av containere til og fra havnen. Mellom skip og land står det rekker med skinnegående portalkraner, traverskraner, eller spesialkonstruerte havne- og containerkraner, som hurtig kan flytte TEU- og FEU-enhetene. Ved enkelte havneanlegg kan tog og lastebiler laste containere direkte fra skipet med slike kransystemer.

Containerhavner kan bygges som en utvidelse i en allerede eksisterende byhavn, slik som Sjursøya i Oslo. I andre tilfeller bygges havneanleggene ved gods- eller oljeterminaler nært de urbane strøkene, eller på helt egne ubebygde steder. Sistnevnte er som regel konstruksjon av svært store containerhavner som kan ta imot alle skipsstørrelser, og vanligvis interkontinentale skip. For å bygge slike havner må også infrastrukturen bygges ut til havnen fra det eksisterende nettet av jernbane og vei. Et slikt eksempel er Europoort utenfor Rotterdam. En av verdens største containerhavner er Shanghai, som håndterer nærmere 50 millioner TEU-enheter i året.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg