Barnehageloven og rammeplanen fastsetter at ledere i barnehagen skal ha utdanning som barnehagelærer eller likeverdig universitet- og høgskoleutdanning. Det er altså ingen krav om lederutdanning for verken styrere eller pedagogiske ledere.
Det er imidlertid i flere utredninger slått fast at godt utdannede ledere er viktig for kvaliteten i barnehagen. På bakgrunn av dette ble det i 2011 satt i gang en lederutdanning for styrere fra Utdanningsdirektoratet: Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager. Målet med utdanningen er at den enkelte styrer skal bli bedre i stand til å utføre lederjobben i den praktiske hverdagen i barnehagen.
Gjennom utdanningen vil styreren få en klarere forståelse av sin lederrolle og få økt styrke til å stå i rollen, dessuten kompetanse og redskaper til å løse de viktigste utfordringene som en styrer vil stå overfor i tiden fremover.
Over tid registreres en betydelig større oppmerksomhet rundt temaet ledelse i barnehagen, særlig knyttet til ansvaret for å utvikle personalets kompetanse og lede virksomheten. Målet er at alle ansatte utvikler en felles forståelse for oppdraget som er gitt i lov om barnehager, og i rammeplanen.
Det har også etter hvert blitt opprettet mastergrad i barnehageledelse ved en del universitet og høgskoler. Det finnes ikke sikre tall på hvor mange masterutdannede barnehagelærere med ledelse vi har per i dag, men anslaget ligger på rundt 10–15 prosent. Undersøkelser viser imidlertid at svært få av de med masterutdanning har fått utviklet eller tilpasset sine arbeidsoppgaver i barnehagen etter endt masterutdanning.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.